Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO256A Barndom och lärande: Matematik och didaktik (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.
I kursen studeras naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomför studenten undervisning i naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori på partnerförskolor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik
2. Kommunicera och resonera om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning inom naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, studiebesök, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2: Portfolio (Portfolio), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och 2.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. 2:a uppl. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling (2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s) (tillgänglig på Canvas)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Caiman, Cecilia, Björklund, Inger & Möller, Yvonne (2022). Ekologins nyanser: undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolan. Stockholm: Liber (228 s)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (110 s)
Lundegård, Iann & Caiman, Cecilia (2019). Didaktik för naturvetenskap och hållbar utveckling. Fem former för demokratiskt deltagande. NorDiNa, 15(1), 2019, s. 38-53 (15 s) (tillgänglig på internet)
Löf, Camilla (2020). Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus. I Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Skolverket (u.å): Hållfasta och stabila konstruktioner. (tillgänglig på internet)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. 2 uppl. Malmö: Gleerups (170 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.