Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Perspectives on and Approaches to Challenge Based Learning in Higher Education

Engelsk benämning

Perspectives on and Approaches to Challenge Based Learning in Higher Education

Kurskod

HP615E

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2024-06-18

Fastställandedatum

2024-06-18

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

.

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna prövar, utvecklar och fördjupar erfarenheter av, perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande.

Huvudtemat för kursen är att utforska och pröva utmaningsbaserat lärande ur ett högskolepedagogiskt perspektiv. Kursen inleds med en lärandecirkel för att bygga på tidigare perspektiv på och metoder för det som skulle kunna benämnas utmaningsbaserat lärande. Vetenskapliga artiklar väljs och diskuteras i kollegiala samspel kopplat till egna erfarenheter i rollen som högskolelärare. Under kursens andra del genomför deltagarna ett projektarbete utifrån utmaningsbaserat lärande. Etik och värdegrund behandlas genomgående under kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

  • kunna argumentera för för- och nackdelar med olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande
  • kritiskt ha prövat olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande som en del av den pedagogiska verksamheten
  • kunna analysera och problematisera etik och värdegrund i relation till utmaningsbaserat lärande

Arbetsformer

Kursen bygger på deltagarnas insatser i urval, bearbetning och skapande av material. Förutom lärandecirkel och projektarbete tillkommer även föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

Kursens lärandemål examineras genom ett projektarbete och en muntlig presentation.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Vetenskaplig litteratur (ca 300 sidor) väljs i samråd med kursdeltagare

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.