Grundnivå
Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Inga huvudområden
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen är inte huvudområdesklassad och kan i normalfallet ingå i en generell examen på grundnivå
Syftet med kursen är att studenter ska erhålla grundläggande förståelse för hur krig är representerat inom visuell konst (fotografi och film) och hur det bidrar till betraktarens förståelse av krig och individers upplevelser av konflikter. Vidare kommer studenter att få en insikt i hur föreställningar av krig skapas, upprätthålles och utmanas. Studenterna kommer även att få en förståelse för vad som betingar de olika visuella tolkningarna av krig genom att studera bilder och dess olika narrativ. Detta kommer att göras genom att studera de civilas upplevelserna av krig och historiska och nutida konflikters narrativ inom den visuella konsten.
Kursen består av två delkurser:
1.Civila i krigsfotografi och film
Delkursen introducerar möjligheterna och svårigheterna för visuella bilder att kommunicera civilas* *upplevelser av krig. Delkursen undersöker interaktionen mellan realism och subjektivitet som det ger sig i uttryck i förhållandet mellan producent, bild/visuellt narrative och åskådaren. Vidare utforskar delkursen hur visuella representationer av de civila i krig kan bidra till förståelsen av krig.
2.* Representationer av krig i fotografi och film*
Delkursen introducerar rollen av visuella avbilder och visuella narrativ i porträtteringen av krig (historiska och nutida). Delkursen utforskar sätten som visuella avbilder och narrativ används för att rättfärdiga, minnas, fördöma eller upprätthålla krig genom den visuella stryka som visuell kommunikation kan utgöra för att skapa en känsla av omedelbarhet och sanning. Vidare utforskar delkursen hur de visuella skildringarna skapar en förståelse av olika typer av konflikter såsom totala krig, begränsade krig, inbördeskrig och folkmord.
Kursen består av 2 delkurser med följande lärandemål:
1.Civilia i krigsfotografi och film (7.5 hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att
- ha kunskap om skildringar av de civilas upplevelserna av krig i fotografi och film
- ha grundläggande kunskap om hur man tolkar visuella avbilder och visuella narrativ civilas upplevelser av krig
- ha kunskap om interaktionen mellan realism och subjektiva erfarenheter av krig och dess olika konsekvenser för förståelsen av krig
2. Representationer av krig i fotografi och film
Efter avslutad delkurs kommer studenten att
- ha kunskap i huvudteman rörande krigsfotografi och krigsfilm
- ha grundläggande kunskap om hur man tolkar visuella avbilder och narrativ rörande krig och konflikter och relatera dessa till den förståelse som de skapar
ha kunskap om hur krigsfilm och krigsfotografi kan bidra till en övergripande kunskap om krig och konflikter och dess bidrag till att upprätthålla eller förkasta våld.
Kursen ges på halvfart. Kursen ges på distans via Zoom i realtid enligt schemat. Lärandeaktiviteterna består främst av föreläsningar och seminarier. I huvudsak består arbetsformen av självständiga studier. Studenterna är ansvariga för att komma väl förberedda till undervisningstillfällena. Kursen baseras på studenters aktiva deltagande i diskussioner.
1.Civila i krigsfotografi och film (7.5 hp)
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms med en individuell tentamen (5.0 hp). Lärandemål 1 och 2 bedöms även med seminariepresentationer (2.5 hp)
2. Skildringar av krig i fotografi och film
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms med en individuell tentamen (5.0 hp). Lärandemål 1 och 2 bedöms även med seminariepresentationer (2.5 hp)
Modul 1
- Allbeson, Tom and Pippa Oldfield (2016), War, Photography, Business: New Critical Histories, Journal of War & Culture Studies 9(2): 94-114. DOI: https://doi.org/10.1080/17526272.2016.1190203
- Brothers, Caroline (1997), War and Photography: A Cultural History. London: Routledge. (selected chapters)
- Donald, Ralph and Karen MacDonald (2014), Women in War Films: From Helpless Heroine to G.I. Jane. Lanham, MA & London: Rowman & Littlefield. (selected chapters)
- Hutchison, Margaret & Emily Robertson (2015), Introduction: Art, War, and Truth – Images of Conflict, Journal of War & Culture Studies, 8(2): 103-108. DOI: 10.1179/1752627215Z.00000000065
- Kelly, Debra (2014), Introduction: Ambiguities and Ambivalences in the Representation of War and the Work of War and Culture Studies. Journal of War & Culture Studies 7(2): 97–99. DOI: https://doi.org/10.1179/1752627214Z.00000000037
- Martínez, Victoria Van Orden (2023). Witnessing the Suffering of Others in Watercolor and Pencil: Jadwiga Simon-Pietkiewicz’s Holocaust Art Exhibited in Sweden, 1945–46, Holocaust and Genocide Studies 37(2): 273–293. DOI: https://doi.org/10.1093/hgs/dcad020
- Matila, Tuuli and Timo Yimaunu (2023), Empathy for the ‘Other’: Neglected Finnish Ethnographic War Photography from Occupied Soviet Territory, Journal of War & Culture Studies, 16(3): 293-311. DOI: https://doi.org/10.1080/17526272.2021.2009656
- Rose, Gillian (2001 or any later edition), Visual Methodologies. Los Angeles: SAGE. (selected chapters)
- Sontag, Susan (2008 or any edition/translation), On Photography. London: Penguin Books.
- Sontag, Susan (2004 or any edition/translation) Regarding the Pain of Others, London: Penguin Books.
- Artiklar (upp till 300 sidor) tillkommer
- Filmer, serier och annat visuellt material tillgängligt online
Modul 2
- Berger, John, (1972) Ways of Seeing, London: British Broadcasting Corporation and Penguin books
- Bourke, Joanna, (2017) War and Art, London: Reaktion Books (selected parts)
- Culbert, David & Chambers, John W. (1996) World War II, Film and History, Oxford: Oxford University Press
- Donald, Ralph and Karen MacDonald (2014), Women in War Films: From Helpless Heroine to G.I. Jane. Lanham, MA & London: Rowman & Littlefield. (selected chapters)
- LaRocca, David (ed.), (2014) The Philosophy of War Films, Lexington, Univ. of Kentucky Press
- Ritzenhoff, Karen A., (2014), Heroism and Gender in War Films, New York: Palgrave Macmillan US - E-BOOK available in MAU library
- Rose, Gillian (2001 or any later edition). Visual Methodologies. Los Angeles: SAGE. (selected chapters)
- Sontag, Susan (2008 or any edition/translation). On Photography. London: Penguin Books.
- Sontag, Susan (2004 or any edition/translation) Regarding the Pain of Others. London: Penguin Books.
- Artiklar (upp till 300 sidor) tillkommer
- Filmer, serier och annat visuellt material tillgängligt online
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.