Avancerad nivå
Grundläggande examen om minst 180hp, med 90 hp inom ett för Historiska studier relevant huvudämne såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en kritisk förståelse för olika traditioner om historiedidaktik och historieförmedling. Utöver ett kritiskt perspektiv syftar kursen till att studenten ska utveckla ett komparativt förhållningssätt i relation till de historiedidaktiska traditionerna och hur dessa gestaltas i olika sammanhang.
Kursen behandlar hur historia förmedlas inom olika institutioner, som stater, museer och skolor, i olika kulturella sammanhang. I dessa sammanhang undersöks hur historia relateras till nutiden och framtiden ur ett antal perspektiv, vilket möjliggör en kritisk syn på historiedidaktik. Kursen innehåller också fältstudier för att kombinera teoretiska aspekter med konkreta exempel på historieförmedling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- definiera och jämföra olika historiedidaktiska traditioner och deras historiska ursprung
- analysera hur förmedling av historia påverkar olika aspekter av individers och sociala gruppers identitet
- värdera hur olika sätt att förmedla historia kan påverka individens och samhällets förståelse för nutiden och framtiden
- analysera hur olika historiedidaktiska traditioner kommer till uttryck i olika kulturella sammanhang.
Kursens arbetsformer består av seminarier, workshops och gruppdiskussioner.
Samtliga lärandemål examineras i form av ett paper.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Carretero, Mario, Asensio Brouard, M.M. & Rodríguez Moneo, M. (red.) (2012). History education and the construction of national identities. Charlotte, NC: Information Age Pub. (359 s.)
Clark, Anna. & Peck, Carla (red.) (2019). Contemplating historical consciousness: notes from the field. (First edition.) New York: Berghahn. (248 s.)
Dessingué, Alexandre (2020). Developing Critical Historical Consciousness: Re-thinking the Dynamics between History and Memory in History Education. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2020:1 (20 s.)
Green, Alix Ritva (2016). History, policy and public purpose: historians and historical thinking in government. London: Palgrave Macmillan. (146 s.)
Lévesque, Stéphane (2008). Thinking historically. Educating Students for the Twenty-first Century. Toronto: University of Toronto Press. (221 s.)
Lévesque, Stéphane & Croteau, Jean-Philippe (2020). Beyond history for historical consciousness: students, narrative, and memory. Toronto: University of Toronto Press. (197 s.)
MacMillan, Margaret (2010). The uses and abuses of history. (Paperback edition). London: Profile. (194 s.)
Phillips, Martin S. (2013). On historical distance. New Haven: Yale University Press. (293 s.)
Retz, Tyson (2018). Empathy and history: historical understanding in re-enactment, hermeneutics and education. New York: Berghahn. (280 s.)
Rüsen, Jörn (red.) (2006). Meaning and representation in history. New York: Berghahn. (274 s.)
Straub, Jürgen (red.) (2005). Narration, identity, and historical consciousness. New York: Berghahn. (280 s.)
Aktuella artiklar tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Historiedidaktik - komparativa och kritiska perspektiv