Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
- MA132A Förberedande matematik och digitala tillämpningar, 4,5 hp skriftlig tentamen.
Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kurserna :
- MA203A Analys A, tentamen analys A alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen analys A.
- MA230A Linjär algebra, tentamen linjär algebra alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen linjär algebra.
- FY202A/B Termodynamik och experimentell metodik, (Laboration och skriftlig inlämning experimentell metodik).
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskin- och materialteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i mekanik och förbereds för vidare studier inom programmet, framför allt hållfasthetslära. Denna grund skall vara tillräcklig för vidare studier på Malmö universitet såväl som andra svenska lärosäten.
Syftet är också att studenten skall kunna tillämpa vunnen kunskap i praktiskt ingenjörsarbete i designindustri och i mekanisk industri eller annan industri med mekanikrelaterade problemställningar.
Kursen omfattar grundläggande begrepp inom mekanikens delar, statik och dynamik. Fokus är på att ta fram, och med dimensionsanalys verifiera, samband i både två och tre dimensioner.
Kursen omfattar laborativa moment av vetenskapligt undersökande karaktär.
Innehåll
I kursen tas följande upp:
- kraft
- moment
- resultantsystem
- friläggningsdiagram
- jämvikt
- masscentrum
- strukturer
- plana fackverk
- friktion
- partikelkinetik
- Newtons lagar
- arbete och effekt
- kinetisk och potentiell energi
- rörelsemängd, rörelsemängdsmoment
- impuls, impulsmoment
- stelkroppsrotation
- masströghetsmoment
- harmoniska svängningar och resonansfenomen
- 2D och 3D problem
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. använda och redogöra för mekanikens grundläggande begrepp och med dem förklara hur ett fysikaliskt problem kan formuleras matematiskt.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
2. välja korrekt metod och lösa enklare mekaniska problem inom statik
3. välja korrekt metod och lösa enklare mekaniska problem inom dynamik
4. formulera en matematisk modell av ett verkligt mekaniskt system och verifera den med hjälp av dimensionsanalys eller fysiska experiment i två och tre dimensioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. värdera den matematiska modellen och de antaganden och begräsningar den baseras på för att avgöra om den är tillämplig i ett mekaniskt problem
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen: Statik (TH) 3 hp (Lärandemål: 1, 2-, 5)
- Skriftlig tentamen: Dynamik (TH) 4 hp (Lärandemål: 1, 3-4, 5 )
- Laborationer grundläggande mekanik (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 4)
Slutbetyget baseras till lika delar på tentamensresultaten.
Kurslitteratur
- Nyberg, Christer (2014). Mekanik: statik. 2. uppl. Stockholm: Liber
- Nyberg, Christer (2014). Mekanik: partikeldynamik. 2. uppl. Stockholm: Liber
- Övrigt material tillhandahålls digitalt via kursplatsen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.