EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Interaktionsdesign: Design för ekosociala framtider

Engelsk benämning

Interaction design: Design for eco-social futures

Kurskod

KD652A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-09-08

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska 6.

45 hp inomhuvudområdet Interaktionsdesign på avancerad nivå.

Huvudområde

KSIDI / Interaktionsdesign

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examenskraven för en masterexamen i interaktionsdesign.

Innehåll

I den här kursen kommer vi att utforska hur design kan ingripa i vardagliga situationer som ett sätt att hantera och ge svar på ekosociala utmaningar (t.ex. klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald, ojämlikhet och orättvisa). Ett fördjupningsområde kommer att vara ”det utvidgade sociala” vilket inkluderar andra än människor som subjekt. Denna rörelse bort från "människocentrering" och separation mellan människor och natur har skett inom design på senare år, men också inom naturvetenskapen. Ett annat fördjupningsområde kommer att vara design som framtidsskapande och det ökande behovet av att utveckla visioner och scenarier för mer rättvisa och hållbara världar.

Teoretiska diskussioner i kursen pekar på framväxande världsbilder där människor erkänner det inneboende värdet av alla levande varelser och tar rollen som vårdare och förvaltare.

Kursen tar upp denna utveckling och utforskar hur man kan designa i andras tjänst, både människor och mer än människor, och sträva efter en regenerativ framtid där människor och mer än människor är en del av hälsosamma levande system. Med utgångspunkt i den vardagliga, häroch-nu-upplevelsen av samhällen och olika ekologier, kommer kursen att på ett utforskande sätt föra samtal om världsbilder, historia och framtid. Arbetet kommer att vara praktiskt, samarbetsinriktat och fokuserat på deltagande design som undersöker förändring mot framtider som värnar om välbefinnandet hos alla levande varelser och på så sätt är mer socialt och ekologiskt rättvisa och hållbara. Kursen kommer att förhålla sig till olika aktuella forskningsteman och externa samarbetspartners. Det kommer att finnas en teoridel för att stödja tillämpat

lärande, som svarar mot de frågor som dyker upp under kursen.

Teoretisk del (5 hp): i en serie föreläsningar och seminarier kommer designorienterad teori och teori som rör årets valda

tema att utforskas och kritiskt reflekteras över. Detta examineras i ett avslutande seminarium.

Praktisk del (10 hp): I en serie föreläsningar och workshops introduceras metoder och förhållningssätt som bygger på

deltagande. Huvuduppgiften blir att i en grupp studenter tillsammans med en eller flera intressenter utforma svar på en samhällsutmaning. Den avslutande uppgiften kommer att vara ett förslag på en möjlig framtid som tar hänsyn till

välbefinnandet hos både människor och mer-än-människor.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Sammanställa och organisera en deltagande designprocess som innehåller ’more than human’- perspektiv och problem.
  2. Skapa målgruppsanpassad kommunikation för relevanta samarbetspartners och upprätthålla dialog med dessa

genom en designprocess. 3. Identifiera och formulera frågor på ett kritiskt sätt genom att presentera forsknings- och projektresultat.  4. Sammanställa specialiserad kunskap inom fältet för ekosocial innovation och argumentera för denna kunskaps roll i

designprocessen. 5. Utvärdera hur olika teorier och världsbilder bidrar till den gröna omställningen och påverkar hur intressenter och designers närmar sig klimatkrisens utmaningar, samt bedöma en designprocess interventioner i förhållande till denna utvärdering.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, fältarbete, deltagande design med intressenter, designkritik och rapporter.

Bedömningsformer

Det finns fyra bedömningsmoment och studenterna måste klara varje moment för att klara kursen.

Teoretisk del (5 högskolepoäng):

  • Individuellt bidrag till det avslutande teoriseminariet (LO 4 och 5) 2 hp
  • individuell skriftlig reflektion (lärandemål 4 och 5) 3 hp

Praktisk del (10 högskolepoäng):

  • Individuellt bidrag till den gemensamma dokumentationen

av projektarbetet (lärandemål 1-3) 5 hp

  • Individuellt bidrag till den slutliga presentationen av det

gemensamma projektarbetet (lärandemål 1-3) 5 hp

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

Litteraturförteckning och ytterligare litteratur kommer att anges

i kursguiden.

  • Anderson, C.B., Athayde, S., Raymond, C.M., Vatn, A., Arias, P., Gould, R.K., Kenter, J., Muraca, B., Sachdeva, S., Samakov, A., Zent, E., Lenzi, D., Murali, R., Amin, A., and Cantú- Fernández, M. (2022). Chapter 2: ‘Conceptualizing the diverse values of nature and their contributions to people’. In: Methodological Assessment Report on the Diverse Values and Valuation of Nature of the Intergovernmental Science- Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Balvanera, P., Pascual, U., Christie, M., Baptiste, B., and González-Jiménez, D. (eds). IPBES secretariat, Bonn,

Germany. https://doi.org/10.5281/zenodo.6493134

  • Ehn, Pelle., M. Nilsson, Elisabet., and Topgaard, Richard. (2014). Making Futures: Marginal Notes on Innovation, Design and Democracy. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Forlano, Laura (2017) ‘Posthumanism and Design’. In: She Ji. The Journal of Design, Economics, and Innovation. Volume 3, Number 1, Sprin 2017. Elsevier
  • Houston, Lara, Light, Ann and Thornton, Cassie. (2022). ‘The Richness of Designing for Eco-Social Change’. In LIMITS ’22: Workshop on Computing within Limits, June 21–22, 2022. ACM, New York, NY, USA, 8 pages.
  • Laurin, Thomas, Jönsson, Li, Lilja, Petra, Lindström, Kristina, Sandelin, Erik, and Ståhl Åsa. (2022) ‘An Emerging Posthumanist Design Landscape’. In Herbrechter et al. (eds.) Palgrave Handbook of Critical Posthumanism. Springer
  • Manzini, Ezio. (2015) Design, When Everybody Designs - An Introduction to Design for Social Innovation. MIT-press Wahl, Daniel Christian. (2016) Designing Regenerative Cultures. Triarchy Press
  • Wakkary, Ron. (2021) Things We Could Design: For More Than Human-Centred Worlds. Cambridge, MA:MIT Press

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.