Avancerad nivå
Grundläggande behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp.
Särskild behörighet: Högskoleutbildning 90 hp med ett för historiska studier relevant huvudområde såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1N
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om genus i historisk forskning.
Kursen behandlar olika genusteorier och hur de används i historisk forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna diskutera forskning om genus i ett historiografiskt perspektiv
- insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om genus har utvecklats
- kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om genus på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat
- självständigt kunna diskutera forskning om genus avseende olika kulturella och historiska kontexter
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Greiff, Mats (1996). Kvinnorna marscherade demonstrativt iväg: strejker och facklig organisering bland kvinnliga textilarbetare i Ulster 1870-1914 Ystad: Mendocino. 84 s.
Healy, Teresa (2008). *Gendered struggles against globalisation in Mexico.*Aldershot: Ashgate. 184 s.
Jaffary, Nora E (2007) (red.) *Gender, race and religion in the colonization of the Americas.*Aldershot: Ashgate. 206 s.
Linhard, Tabea Alexa (2005). Fearless women in the Mexican Revolution and the Spanish Civil War.Columbia: University of Missouri Press. 282 s. [Elektronisk resurs]
Lövkrona, Inger (1999). Annika Larsdotter, barnamörderska. Kön, makt och sexualitet i 1700-talets Sverige. Lund: Historiska Media. 254 s.
Olcott, Jocelyn (2005). *Revolutionary women in postrevolutionary Mexico.*Durham: Duke University Press. 334 s.
Scott, Joan Wallach (1999). Gender and the politics of history. Rev. ed. New York: Columbia Univ. Press. 267 s.
Tilly, Louise A. & Scott, Joan W (1987). *Women, work, and family.*New York: Methuen. 274 s.
Wikander, Ulla (2006). *Kvinnoarbete i Europa 1789-1950: genus, makt och arbetsdelning.*Stockholm:Atlas. 195 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.