Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1N
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om apartheidsystemets uppkomst och historia samt hur det påverkat människor i och utanför Sydafrika. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera olika sätt att utöva politiskt motstånd och samtida ideologiska konflikter.
*Delkurs 1 - Apartheidsystemets Sydafrika - 7,5 hp *
Den första delkursen fokuserar på den sydafrikanska kontexten för att skapa en förståelse för apartheidsystemets uppkomst och historia. Kursen behandlar en mängd olika teman under föreläsningar och i arbetet med kurslitteratur och källmaterial, samt fokuserar på analyser av den politiska utvecklingen i Sydafrika under 1900-talet.
*Delkurs 2 - Den globala antiapartheidrörelsen - 7,5 hp *
Den här delkursen fokuserar på den globala anti-apartheidrörelsen. Kursen gör nedslag bland annat i Storbritannien, Sverige och DDR där vi undersöker hur apartheidsystemet påverkat människor bortom Sydafrikas gränser. Skapandet av en global motståndsrörelse analyseras med hjälp av teoretiska perspektiv som social rörelseteori.
*Delkurs 1 - Apartheidsystemets Sydafrika - 7,5 hp *
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för hur apartheid påverkade levnadsvillkoren för människor i Sydafrika
- redogöra för och analysera olika former av motstånd mot segregation och apartheid samt hur sociala och kulturella normer och identiteter påverkade motståndsrepertoarer
- diskutera, kontextualisera och problematisera olika former av källmaterial skapade under apartheid.
*Delkurs 2 - Den globala antiapartheidrörelsen - 7,5 hp *
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för hur en global rörelse växte fram i protest mot apartheidregimen i Sydafrika
- diskutera kopplingar mellan globala trender och lokala kontexter i skapandet av antiapartheidrörelsen
- diskutera, kontextualisera och problematisera olika former av källmaterial skapade under kampen mot apartheid runt om i världen.
*Delkurs 1 - Apartheidsystemets Sydafrika - 7,5 hp *
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier. Studenten förväntas aktivt bidra med reflektioner, kunskaper och perspektiv i undervisningen. Kursen innehåller obligatoriska moment som meddelas vid kursstart.
*Delkurs 2 - Den globala antiapartheidrörelsen - 7,5 hp *
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier. Studenten förväntas aktivt bidra med reflektioner, kunskaper och perspektiv i undervisningen. Kursen innehåller obligatoriska moment som meddelas vid kursstart.
*Delkurs 1 - Apartheidsystemets Sydafrika - 7,5 hp *
Prov 1: Essä (Essay), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Presentation), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
*Delkurs 2 - Den globala antiapartheidrörelsen - 7,5 hp *
Prov 1: Hemtentamen (Take-Home Exam) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Presentation), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Apartheidsystemets Sydafrika
Beinart, William. 2001. Twentieth-century South Africa. Oxford: Oxford University Press. Kapitel 5-10, s. 114-285 (171 s.)
Biko, Steve. 1987. I Write What I Like. London: Heinemann. (160 s)
Cherry, Janet. 2007. “We were not afraid”: The Role of Women in the 1980s’ Township Uprising in the Eastern Cape. I Gasa, Nomboniso (red.). They Remove Boulders and Cross Rivers: Women in South African History. Kapstaden: HSRC Press, 281-313 (32 s)
Dubow, Saul. 2014. Apartheid 1948-1994. Oxford: Oxford University Press. Kapitel 1-2, s. 1-73 (72 s)
Gasa, Nomboniso. 2007. Feminisms, motherisms, patriarchies, and women’s voices in the 1950s. I Gasa, Nomboniso (red.). Women in South African History: They Remove Boulders and Cross Rivers. Kapstaden: HSRC Press, 207-232 (25 s)
Horwitz, Simonne. 2010. Black nurses’ strikes at Baragwanath Hospital, Soweto, 1948-2007. I Dawson, Marcelle C. & Beinart, William (red.). *Popular Politics and Resistance Movements in South Africa. * Johannesburg: Wits University Press, 207-226 (19 s)
Mager, Anne K. & Mulaudzi, Maanda. 2011. Popular responses to apartheid: 1948-c.1975. I Ross, Robert, Mager A.K & Nasson, Bill (red.). The Cambridge History of South Africa Vol.2. Cambridge: Cambridge University Press, 369-408 (39 s)
Posel, Deborah. 2011. The Apartheid Project, 1948-1970. I Ross, Robert, Mager A.K & Nasson, Bill (red.). The Cambridge History of South Africa Vol.2. Cambridge: Cambridge University Press, 319-368 (49 s.)
Schalkwyk, David. 2014. Mandela, the emotions, and the lessons of prison. I Barnard, Rita (red.). The Cambridge Companion to Mandela. Cambridge: Cambridge University Press, 50-69 (19 s)
Swanson, Maynard W. 1995. The Sanitation Syndrome: Bubonic plague and urban native policy in the Cape Colony, 1900–09. I Beinart, William & Dubow, Saul (red.). Segregation and Apartheid in Twentieth Century South Africa. London: Routledge, 25-42 (17 s)
Vetenskapliga artiklar på totalt ca 300 sidor tillkommer.
Delkurs 2 - Den globala antiapartheidrörelsen
Boehmer, Elleke. 2008. *Nelson Mandela:*A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 51-81 (30 s)
Christiaens, Kim & Goddeeris, Idesbald. 2019. Solidarity or Anti-Apartheid? The Polish Opposition and South Africa, 1976–1989. I Konieczna Anna & Skinner, Rob (red.). A Global History of Anti-Apartheid: Forward to Freedom in South Africa. London: Palgrave Macmillan, 291-315 (24 s)
Della Porta, Donatella & Diani, Mario. 2020. The Symbolic Dimension of Collective Action. I della Porta, Dontatella & Daini, Mario. Social Movements: An Introduction. 3:e upplagan. Bridgewater: John Wiley, 64-88 (24 s)
Nuttall, Sarah & Mbembe, Achille. 2014. Mandela’s mortality. I Barnard, Rita. The Cambridge Companion to Nelson Mandela. Cambridge: Cambridge University Press, 267-290 (23 s)
Reddy, Enuga. 2008. The United Nations and the Struggle for the Liberation of South Africa. I South African Democracy and Education Trust (SADET). *The Road to Democracy in South Africa. Volume 3: International solidarity, Part I. * Pretoria: UNISA Press, 41-140 (99 s)
Sellström, Tor. 2008. Sweden and the Nordic countries: Official solidarity and assistance from the West. I South African Democracy and Education Trust (SADET). The Road to Democracy in South Africa. Volume 3: International solidarity, Part I. Pretoria: UNISA Press, 421-532 (111 s)
Shubin, Vladimir & Traikova, Marina. 2008. There is no threat from the Eastern Bloc. I South African Democracy and Education Trust (SADET). The Road to Democracy in South Africa. Volume 3: International solidarity, Part 2. Pretoria: UNISA Press, 985-1066 (81 s)
Vetenskapliga artiklar på totalt ca 250 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på 2/3 av kursen (10 hp).
Svenskt kursnamn: Sydafrika: från apartheid till demokrati ur ett globalt perspektiv
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.