Grundnivå
För tillträde till andra studieåret krävs godkända kurser om minst 30 hp från första studieåret.
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syftet med kursen är att studenten skall tillägna sig kunskaper om, och förståelse för, betydelsen av tekniska hjälpmedel och välfärdsteknik för personer med funktionsnedsättningar. Detta inkluderar både specifikt förskrivna hjälpmedel och allmänt existerande teknik, inte minst digitala lösningar. Under kursen fokuseras därför både individuella och samhälleliga perspektiv på användande och tillhandahållande av tekniska och andra hjälpmedel . Fokus är en helhetssyn på individens med en funktionsnedsättning livssituation och hur användbara och användvärda hjälpmedel och annan teknik kan öka individens möjligheter till ett aktivt och självständigt liv med hög livskvalitet. Samspelet mellan individ och teknik belyses utifrån såväl ett övergripande samhällsperspektiv på hur det svenska systemet för hjälpmedelsförsörjning fungerar, som ett individcentrerat perspektiv på faktiskt tillhandahållande. Samarbetet mellan individ och profession fokuseras utifrån etiska perspektiv på hur individens egna kunskaper erkänns och tillvaratas av förskrivningssystemets professionella, som därmed kan identifiera och tillhandahålla de tekniska lösningar som ökar individens kontroll över sitt eget liv. Kursen behandlar vidare hur samhälls- och teknikutveckling har lett fram till hur systemet är utformat idag avseende samhällets ansvar kopplat till individens möjligheter, och hur teknik ökat dessa möjligheter. Detta kopplas även till hur utformning av samhälle och närmiljö relaterar till individuella aspekter av att använda hjälpmedel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara hur det svenska systemet för hjälpmedelsförsörjning fungerar utifrån ett systemperspektiv,
- förklara samspelet mellan individ, profession, och andra relevanta aktörer vid förskrivning av hjälpmedel utifrån ett individperspektiv,
- kritiskt resonera kring etiska aspekter av hjälpmedelsförskrivning och samspelet mellan individ och profession under förskrivningsprocessen, och
- analysera hur sociala och andra faktorer i samhälle och närmiljö kan påverka individers som använder hjälpmedel möjligheter till ett aktivt och självständigt liv med hög livskvalitet.
Under kursen nås lärandemålen 1-4 genom såväl föreläsningar (både campusförlagda och nätbaserade) som gästföreläsningar och workshops. Även studiebesök vid relevanta verksamheter kan ingå i undervisningen. Lärandemålen 1-2 nås även genom handledande moment som syftar till att stödja studenten i genomförandet av en examinerande skriftlig paperuppgift. Handledande moment fokuserar utformningen av studentens text och får därmed karaktären av ett till det aktuella lärandemålet knutet formativt syftande moment.
Den enskilda skriftliga paperuppgiften utgör underlag för bedömningen vid examination av lärandemålen 1-2. Fokus för bedömningen av uppgiften är studentens förmåga att, med hänvisning till kurslitteratur och andra relevanta källor, tydligt förklara hjälpmedelshanteringen i Sverige.
Lärandemål 3-4 examineras individuellt muntligt genomaktivt deltagande vid diskussionsseminarier. Fokus för bedömning är studentens förmåga att, utifrån i kurslitteratur och andra relevanta källor grundade lärdomar, kritiskt resonera kring etiska och andra perspektiv kopplade till såväl hjälpmedelssystemet i stort som till individens rättigheter och behov i samspelet mellan individ och profession under förskrivningsprocessen, samt analysera hur individens möjligheter till ett aktivt och självständigt liv kan påverkas av sociala och andra faktorer i samhälle och närmiljö. Specifika bedömningskriterier för examinationer presenteras i studiehandledningen.
För att erhålla godkänt betyg på kursen krävs att examinerande moment som avser lärandemålen 1-4 bedömts vara godkända. För att erhålla väl godkänt betyg på kursen krävs, utöver att examinerande moment avseende lärandemålen 3-4 bedömts vara godkända, även att examinerande moment avseende lärandemålen 1-2 bedömts vara väl godkända.
Rätt till omprov
Student som underkänts vid prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Blomqvist U-B, (2011). Vägar till hjälpmedel och samhällsstöd för personer med funktionshinder. Vällingby: Hjälpmedelsinstitutet. (94 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.mfd.se/publikationer/rapporter/vagar-till-hjalpmedel-och-samhallsstod/
ICF: Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Kortversion. (2003). Stockholm: Socialstyrelsen. (40 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2003/2003-4-2.
Cook A M, Miller Polgar J, Encarnacao P (2020). Assistive Technologies. Principles and Practice, 5th ed. Elsevier/Mosby. (250 s.)
Jönsson B, (Red.) (2005). Människonära design. Lund: Studentlitteratur. (100 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/manniskonaradesign/helaboken.pdf
Nya möjligheter för alla? Så ska e-tillgänglighet följas upp (2013). Johanneshov: Handisam. (20 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.mfd.se/Global/dokument/publikationer/2013/a-2013-3-nya-mojligheter-for-alla.pdf
Oishi M M K, Mitchell I M, Van der Loos H F M, (Eds.) (2010). Design and Use of Assistive Technology: Social, Technical, Ethical, and Economic Challenges. New York, NY: Springer New York. (100 s.) Tillgänglig på Internet: http://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-7031-2
Rydeman B, (2015). Du, jag, och något att tala om. Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Kunskapsöversikt 2015:4, Nka, Nationellt kompetenscentrum anhöriga. http://www.anhoriga.se/Global/St%C3%B6d%20och%20kunskap/Publicerat/Kunskaps%C3%B6versikter/Dokument/Nka\_2015-4\_Rydeman\_webb.pdf (ca 100 s).
SOU 2017:43 På lika villkor! Delaktighet, jämlikhet och effektivitet i hjälpmedelsförsörjningen. (50 s.)
Vetenskapliga artiklar och texter kan tillkomma (100 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.