Kursplan
Kursplan våren 2028
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
- MA203A: Analys A, tentamen 7 hp alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen analys A, 7.5 hp
- MA222A: Analys B, 7,5 hp
- MT106A/B: Mekanik, 7,5 hp
- MT147A/B: Introduktionskurs till maskinteknik och produktutveckling, 7,5 hp
Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen:
- MT149A Hållfasthetslära.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten orienteras i och utvecklar grundläggande kunskaper och förståelse för vanliga maskinelement. Detta förbereder studenten för vidare studier inom ämnen som konstruktionsteknik och maskinkonstruktion. Syftet är också att studenten skall utveckla förmåga att kunna tillämpa kunskapen i praktiska tillämpningar inom design-, och maskinindustrin och andra discipliner med strukturella problemställningar. Dessutom syftar kursen till att vidareutveckla generiska ingenjörsfärdigheter som skriftlig och muntlig framställning samt kollegial granskning.
Innehåll
Kursen behandlar systematisk analys av maskinkomponenter med hjälp av olika verktyg. I kursen ingår följanade grundläggande maskinkomponenter i någon form:
- gänga och skruvar
- fjädrar
- remmar och kedjor
- axlar och rotorer
- transmissioner med kugghjul, remmar, kedjor och axlar
- permanenta och löstagbara förband
- glid- och rullningslager
- kam- och vevrörelser
Dessutom behandlas begrepp som:
- tribolgi
- kälverkan
- kritiskt varvtal, resonans och vibrationer
- ett övrigt maskinelement valt för dess relevans eller aktualitet
Generiska ingenjörsfärdigheter:
- samla in, sammanställa och presentera information muntligt och skriftligt
- analysera en lösning på ett ingenjörsmässigt problem och ge konstruktiv kritik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva de i kursen förekommande maskinelementen och hur de används tillsammans.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
2. metodiskt analysera och utvärdera beräkningsproblem kopplade till vanliga maskinkomponenter
3. kritiskt och självständigt identifiera, formulera och hantera vanligt förekommande dimensioneringsmetoder för olika maskinkomponenter
4. välja lämplig maskinkomponent för olika konstruktioner
5. sammanställa och presentera ett ingenjörsmässigt problems metodiska lösning på ett korrekt tekniskt och vetenskapligt sätt
6. genomföra en muntlig presentation och opponering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. självständigt hantera frågeställningar rörande funktion och utformning av viktiga maskinkomponenter
8. förklara möjligheter och begränsningar vid design av olika maskinkomponenter och vilka samhälleliga konsekvenser olika val kan medföra.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer, inlämningsuppgifter.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
Skriftlig tentamen (TH) 6 hp (Lärandemål: 1, 2-5, 8)
Laboration (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 1, 2, 8)
Muntlig presentation och opposition (UG) 1 hp (Lärandemål: 2-4, 6-7, 8)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Evertsson, Magnus, Svedensten, Per (2005). Maskinelement; övningar. Lund: Studentlitteratur
- Mägi, Mart, Melkersson, Kjell (2017, upplaga 1), Maskinelement. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.