Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2030

Kursplan våren 2030

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi och internationell ekonomi

Engelsk benämning

Social Sciences and Education: Economics and International Political Economy

Kurskod

LS707C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2022-09-16

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS706C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och internationella relationer (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och vidga sina ämnesteoretiska kunskaper och förmågor som handlar om samhällsekonomins villkor inom ramen för en alltmer globaliserad internationell ekonomi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till läromedel och undervisning samt att studenten ska utveckla sina didaktiska och metodiska färdigheter med särskilt fokus på undervisning i gymnasieskolan.

Kursens huvudteman är kritiska analyser av sambanden mellan samhälle, miljö, ekonomisk tillväxt, geografi och globalisering. Ekonomiska modeller och teorier, som beskriver aspekter av både nationell och internationell karaktär för att förstå sambandet mellan hållbarhet och ekonomisk effektivitet, analyseras och problematiseras. Särskild tonvikt läggs vid omvandlingar av den offentliga sektorn och vilka effekter ökade förmögenhets- och inkomstskillnader får för individer och grupper i samhället. I kursen problematiseras även globaliseringens effekter utifrån didaktiska perspektiv och val.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
  2. redogöra för moderna ekonomiska tillväxt- och fördelningsteorier
  3. kritiskt granska och värdera miljöekonomiska angreppssätt och vad som kan göras för att minska klimat- och miljöproblem
  4. identifiera och analysera den offentliga sektorns omvandlingar och uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
  5. identifiera och reflektera över utmaningar kring ekonomiska problem och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer i form av föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 12 hp, I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.

Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 5.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyg Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på prov 1.

Kurslitteratur

Andersson, Erik (2020). Reconstructing the global political economy. BUP (202 s.)

Hartman, Laura (2011). Konkurrensens villkor. Vad händer med svensk välfärd? SNS Förlag (278 s.)

Pihl, Håkan (2014). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. Studentlitteratur (300 s.)

Roine, Jesper (2014).Thomas Pikettys Kapitalet. Volante (110 s.)

Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.