Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen behandlar olika religionsvetenskapliga och kulturhistoriska perspektiv på synd, smuts och smärta. Utgångspunkt tas i förståelsen och konstruktionen av begreppen synd, smuts och smärta där olika religiösa traditioners föreställningar och praktiker kopplade till dessa begrepp diskuteras och analyseras. Utifrån begreppen synd, smuts och smärta undersöks religionsvetenskapligt och kulturhistoriskt viktiga föreställningar om fenomen som renhet/orenhet, olydnad, skuld, skam och utanförskap samt praktiker kopplade exempelvis till straff, martyrskap, självspäkning, initiationsriter och offer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån källtexter, myter och ritual identifiera och diskutera olika religiösa traditioners föreställningar och praktiker kopplade till synd, smuts och smärta
- identifiera och diskutera hur föreställningar, motiv, berättelser och tankefigurer kring synd, smuts och smärta kommer till uttryck i exempelvis film, litteratur, konst och musik,
- jämföra och analysera historiska och moderna föreställningar och praktiker kopplade till synd, smuts och smärta,
- självständigt och kritiskt granska ett för ämnet relevant tema samt argumentera för sina ståndpunkter.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, vetenskapligt skrivande, kamratrespons, samt arbete i grupp och individuellt. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2,5hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Examination), 5hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Douglas, Mary (2002). Purity and Danger: An analysis of concepts of pollution and taboo. Abingdon & New York: Routledge. (244 s.)
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag. (356 s.)
Goffman, Erving (2014). Stigma: Den avvikandes roll och identitet. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Geltner, Guy (2014). Flogging Others: Corporal Punishment and Cultural Identity from Antiquity to the Present. Amsterdam: Amsterdam University Press. (112 s.)
Glucklich, Ariel (2001). Sacred Pain: Hurting the Body for the Sake of the Soul. Oxford: Oxford University Press. (278 s.)
Konstan, Davis (2022). The origin of Sin: Greece and Rome, early Judaism and Christianity. United Kingdom: Bloomsbury Publishing PLC. (216 s.)
Lundqvist, Erica Li (2018). “Den skeva vägen: Queera strategier bland homosexuella män”. I: Levd religion: Det heliga i vardagen, redigerad av Daniel Enstedt & Katarina Planck. Lund: Nordic Academic Press, s. 313–325. (13 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 600 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.