Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring samt genomgången kurs dvs, närvaro vid obligatoriska moment i kursen SB713A Omvårdnad: Forskningsmetodik, 7.5 hp eller motsvarande.
HSOMA Omvårdnad
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, 60 hp och erbjuds under termin 2.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten självständigt ska genomföra ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar. Studenten förväntas utöka sin förmåga och färdighet i att kunna beskriva samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och specialistsjuksköterskans yrkesutövande inom pediatrisk omvårdnad utifrån etiska principer och mänskliga rättigheter.
Kursen omfattar ett examensarbete om 15 högskolepoäng. I kursen ingår en fördjupning av forskningsprocessen där olika metoder för insamling och analys av data behandlas. Därutöver behandlas samhälleliga och forskningsetiska aspekter. En systematisk och organiserad hantering och identifiering av relevant information betonas i syfte att stärka forskningens hållbarhet. I kursen reflekteras ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och ett akademiskt skrivande med problematiserande texter och slutsatser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar med hänsyn till etiska aspekter,
- ta ställning till val av forskningsdesign och värdera dess samhälleliga inverkan, forskarens individuella ansvar samt de forskningsetiska aspekterna av relevans för vald design, och för en hållbar kunskapsutveckling inom omvårdnad och medicin,
- identifiera och självständigt formulera problemställningar av betydelse för pediatrisk vård- och omvårdnad där hänsyn till mänskliga rättigheter tages,
- identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap för arbetets genomförande och utveckla strategier för att kunna inhämta sådan kunskap,
- kritiskt bearbeta och sammanställa kunskap inom omvårdnad och medicin, även inom områden med en begränsad kunskapsbas, inom angivna tidsramar och med hjälp av adekvata metoder,
- tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritiskt bearbetad och problematiserande text, och
- konstruktivt motivera till förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.
För att uppnå lärandemål 1-7 bedrivs undervisning i form enskilda studier, seminarium, enskild handledning samt handledning i grupp. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas utifrån studenternas tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att studenten skall uppnå lärandemål 1-7 erbjuds metodseminarium där studenterna kritisk granskar varandras arbeten. Dessutom erbjuds även grupp- och individuellt handledningsstöd Samtliga seminarier ingår som obligatoriska moment.
Lärandemål 1-6 examineras i form av ett examensarbete om 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på den individuella studentens förmåga och färdighet att logiskt och strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till pediatrisk vård och omvårdnad med reflektion om fortsatt behov av ytterligare kunskap inom ämnet. Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap där vikt läggs på den enskilda studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk men tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Bedömningen av respondentskap baseras på den enskilda studentens förmåga och färdighet att delta i diskussionen genom att förklara, försvara och motivera sina beslut underbyggt av relevant medicinsk och omvårdnadsvetenskaplig litteratur.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på opponentskap, respondentskap och examensarbete. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examensarbetet. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Aveyard H, Sharp P, Woolliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.
¤ Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press 480s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J. 2021. Omvårdnad på avancerad nivå. Studentlitteratur. Lund. 595 s.
¤ Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. (ca 40 sidor)
SBU´s metodbok 2020. https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/
Övrig relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete tillkommer och bestäms i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.