Grundnivå
Kurser om minst 75 hp i huvudområdet medieteknik med en tydlig inbördes progression.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är valbar inom programmen: Produktionsledare - Media samt Medieproduktion och processdesign och kan ingå i en kandidatexamen i medieteknik.
Studenten hittar själv en praktikplats på ett företag/del av företag verksamt inom medieproduktion. Ett praktikprogram upprättas av studenten i samråd med företaget och kursansvarig lärare. Studenten ska föra en projektdagbok där handledaren på företaget kontrollerar att det som studenten gör och det upplagda praktikprogrammet överensstämmer. Det exakta innehållet i praktikprogrammet kan komma att variera från fall till fall.
Efter avslutad praktik ska studenten författa en rapport om sina erfarenheter vilken presenteras och diskuteras vid ett seminarium. En del av rapporten ägnas åt studentens reflektioner kring sitt eget lärande, där lärandemålen i kursen utgör ett ramverk för dessa reflektioner.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för sina praktiska erfarenheter uppnådda under praktiken och koppla dessa till relevant teori
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- skapa en plan med mål för kunskapsutveckling med redogörelse för hur målen ska nås
- analysera och utvärdera den produktionsledning, medieproduktion alternativt processdesign som studenten mött under sin praktik, med utgångspunkt från relevanta perspektiv
- resonera kring möjligheter till utveckling av medieproduktionsprocessen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att reflektera över sin egen läroprocess och de personliga erfarenheter som gjorts under praktikperioden
- reflektera över egen kunskap och kompetens, strategier för vidareutveckling av dessa samt hur ett vetenskapligt synsätt kan bidra till kunskapsutveckling
Under praktiken kommer studenten att tillbringa en stor del av sin tid utanför högskolan. En del av de praktiska erfarenheterna under kursen görs redan när studenten på egen hand söker sin praktikplats, samt under processen med att upprätta ett praktikprogram. Praktikprogrammet kan liknas vid en specificering av lärandemålen och innehållet i kursplanen, där den specifika praktikplatsen och studentens egna intressen används för att ge praktiken en inriktning.
Studenten befinner sig under kursen på sitt värdföretag under fyrtio dagar (ca 320 timmar). Studenten arbetar för att uppfylla praktikprogrammet i samarbete med kontaktpersonen inom företaget. Vid eventuell svårighet att uppfylla praktikprogrammet p g a oförutsedda händelser, kontaktar studenten och kontaktpersonen kursansvarig lärare för att utarbeta ett modifierat praktikprogram som uppfyller kursplanen men tar hänsyn till de nya förutsättningarna.
Studentens skriftliga rapport behandlas på ett seminarium, och studenten får individuell feedback och kommentarer från examinatorn.
Obligatorisk arbetsplatsförlagd praktik ca 320 timmar, seminarier ca 5 timmar, samt självständigt arbete ca 75 timmar.
Krav för godkänd:
Godkänd praktikplan med angivande av tydliga egna lärandemål för praktiken (3 hp, UG), godkänt fullföljande av praktik i enlighet med praktikplanen och godkända redovisningar av praktikdagbok (5 hp, UG), godkänd skriftlig praktikrapport inkluderande reflektion (5 hp, UG) samt godkänd muntlig presentation (2 hp, UG).
- Projekt/praktikspecifik litteratur som bestäms i samråd mellan lärare och student.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.