Grundnivå
MT195A/E Global produktutveckling I, godkänt på provkod 1901/2101 Inlämningsuppgift 2,5 hp
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
- Fördjupning i produktutveckling och projektplanering samt breddning mot projektledning inom bistånd
- Teori och praktikdriven kunskapsutveckling med biståndsnära teorier och synsätt som Result Based Management, Sidas Multidimensionell Fattigdomsanalys och Readiness Level-analysFinansiering av innovations- och produktutvecklingsprojekt inom ramen för Agenda 2030 och det internationella utvecklingssamarbetet
- Fallstudier inom hållbar produktutveckling med fokus på 1) innovativa lösningar i komplexa miljöer, 2) etiska dilemma i introduktion av nya lösningar och 3) att genomföra Agenda 2030 på lokal nivå
- Produktutvecklingsprojekt i grupp där lösningar för faktiska utmaningar på lokal nivå i ett låginkomstland tas fram.
- Självstudier av både breddande och fördjupande karaktär inom områden som är relevanta för projektarbetet.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för fördjupade kunskaper om och förståelse för innebörden av social hållbar utveckling i ett globalt och lokalt sammanhang
- redogöra för hur tvärvetenskaplig kunskap kan bidra till produktutveckling och problemlösning i komplexa sammanhang
- redogöra för centrala metoder för hållbara biståndsinsatser och -projekt såsom Sidas Multidimensionell Fattigdomsanalys, Result Based Management och Readiness Level-analys.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, inhämta och värdera nödvändig information för genomförandet av projektarbetet med hjälp av Sidas Multidimensionell Fattigdomsanalys
- tillämpa verktyg som Result Based Management och Readiness Level-analys inom produktutveckling.
- genomföra produktutvecklingsprojekt tydligt kopplat till socialt och ekonomiskt hållbara resultat
- muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och vid sådana presentationer kunna diskutera och argumentera för sina antaganden och val samt hur produkten kan bidra till hållbarhetsmålen
- kommunicera sitt projekt och dess resultat till olika grupper i samhället, i synnerhet internationella biståndsorgan och tänkta målgrupper som gynnas av produkten.
- presentera en strategi för att kommunicera projektresultat till relevanta intressenter, såsom internationella biståndsorgan och tänkta målgrupper som ska gynnas av produkten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över den egna professionsrollen i verksamheter relaterade till social hållbar utveckling i ett globalt sammanhang
- visa en tydlig förmåga att genomföra analys av hur lokala och tekniska möjligheter och begränsningar, inom ramen för projektarbetet, påverkar förmågan att bidra till hållbar utveckling med teknik och innovativa lösningar
- kritiskt reflektera över produktutveckling för fattigdomsbekämpning i komplexa miljöer
Föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete med handledning.
För betyget A-E krävs:
- Godkända inlämningsuppgifter (2,5 hp, UA)
- Godkänt projektarbete (5 hp, UG)
Slutbetyget är baserat på inlämningsuppgifter.
Kurslitteratur väljs i samråd med lärare/handledare, men studenten förväntas även söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.
Rekommenderad referenslitteratur:
- Ashby, M. F. (2015) Materials and Sustainable Development, 1st, Butterworth-Heinemann.
- Brock DW, Wikler D. (2006) Ch. 14. Ethical Issues in Resource Allocation, Research, and New Product Development. In: Jamison DT, Breman JG, Measham AR, et al., editors. Disease Control Priorities in Developing Countries. 2nd edition. Washington (DC): The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. Ch. 14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11739/
- Graeber, D. (2013) It is value that brings universes into being. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 3(2), 219-243
- Lennefors, T. T. (2019) Etik för ingenjörer, Studentlitteratur (på svenska)
- Schor, J. (2016) Debating the Sharing Economy, Journal of Self-Governance & Management Economics, 4(3).
- Schwalbe, K. (2016) An Introduction to Project. Management: With a Brief Guide to Microsoft Project. Professional, 6th ed. Schwalbe Publishing.
- Shove, E., Pantzar, M., Watson, M. (2012) The Dynamics of Social Practice : Everyday Life and How It Changes; Thousand Oaks, CA : Sage Publications
- Shove, E. (2010) Beyond the ABC: Climate Change Policy and Theories of Social Change. Environ. Plan. A, 42 (6), 1273–1285.
- Sida (2017) Dimensions of Poverty Sida’s Conceptual Framework, ISBN: 978-91-586-4259-1, https://publikationer.sida.se/English/publications/149106/dimensions-of-poverty-sidas-conceptual-framework/
- United Nations (2011) Result-based management https://unsdg.un.org/resources/unsdg-results-based-management-handbook
- United Nations (2015) Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, A/RES/70/1. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.