Grundnivå
Internationella relationer I (IR110L), 30 hp
Kursen utgör nivån 31-60 högskolepoäng inom huvudområdet Internationella relationer.
Delkurs 1: Utvecklingen av det internationella systemet
Den första modulen fokuserar på ursprunget och utvecklingen av det samtida/moderna internationella systemet, som täcker historiska händelser såväl som relevanta konceptuella aspekter. Delkursen fokuserar också på samspelet mellan ekonomi och politik ur ett globalt perspektiv.
Delkurs 2: Regionalisering i det internationella systemet (7,5 hp)
Den andra modulen analyserar fenomenet transnationell regionalisering och hur forskningen har försökt förstå dess uppkomst, funktion och pågående utveckling. Huvudteman för modulen är olika delar av regionalism, regionaliseringsprocessen och regional styrning som Europeiska unionen.
Delkurs 3: Forskning och metoder - GPS gemensam metodkurs (7,5 hp)
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grunderna i metodologi och metoder inom samhällsvetenskap och humaniora. Delkursen kombinerar ett teoretiskt förhållningssätt till allmänna forsknings- och kunskapsfrågor, med tillämpning på insamling och analys av empiriska data. Delkursen förbereder studenterna för det mindre examensarbete som följer omedelbart efter denna kurs.
Delkurs 4: Uppsats (7,5 hp)
Den fjärde delkursen är en uppsatskurs, där studenten ska skriva en individuell mindre uppsats. Denna modul är upplagd kring grupphandledning i seminarier där studenterna förväntas presentera och diskutera sina mindre examensarbeten, samt kritiskt diskutera andra studenters mindre examensarbeten i olika skeden.
Efter att ha genomfört delkurs 1 (Utvecklingen av det internationella systemet ) ska studenten kunna:
(1) Tolka hur den samtida/moderna internationella ordningen har utvecklats.
(2) Kritiskt diskutera och tillämpa relevanta teorier om internationella system och förändringsprocesser i global politik.
(3) Kritiskt diskutera och analysera vilka typer av historiska, politiska och ekonomiska processer som påverkar storskaliga förändringar i global politik.
Efter genomgången delkurs 2 (Regionalisering i det internationella systemet) ska studenten kunna:
(4) Identifiera och diskutera hur regionala aktörer samverkar inom det internationella systemet.
(5) Kritiskt diskutera regionalism och tillämpa relevanta teorier om regionalisering och regional styrning.
(6) Redogöra för Europeiska unionens struktur och kritiskt diskutera de politiska utmaningar som EU står inför.
(7) Kritiskt diskutera förhållandet mellan globalisering och regionalisering i det internationella systemet.
Efter genomgången delkurs 3 (Forskning och metoder) ska studenten kunna:
(8) Definiera och tillämpa viktiga metodologiska begrepp inom samhällsvetenskap och humaniora.
(9) Beskriva och jämföra olika forskningsdesigner och metoder inom samhällsvetenskap och humaniora.
(10) Förklara och bedöma hur mål, teori, forskningsdesign, metod och resultat påverkar varandra i en logiskt sammanhängande följd.
(11) Välj och tillämpa lämpliga forskningsmetoder för att ta itu med olika forskningsfrågor.
(12) Genomföra mindre forskningsuppdrag där metod tillämpas på data.
(13) Bedöma de akademiska, sociala och etiska konsekvenserna av forskning inom samhällsvetenskap och humaniora.
Efter genomgången delkurs 4 (Uppsats) ska studenten kunna:
(14) Förklara och tillämpa metodologiska begrepp som används i den mindre avhandlingen.
(15) Samla in och analysera information som är relevant för ämnet och redogöra för den på ett logiskt och sammanhängande sätt.
(16) Identifiera problem, motivera och kritiskt diskutera teoretiska och metodologiska val och utveckla forskningsfrågor som är relevanta för det akademiska studiet av internationella relationer.
(17) Kritiskt och självständigt bearbeta material i en akademisk och strukturerad analys i uppsatsen.
(18) Muntligt presentera och diskutera sitt eget examensarbete och ge konstruktiv kritik på andra studenters examensarbeten.
(19) Använd etablerad akademisk praxis för att skriva texter och göra muntliga presentationer.
Lärandeaktiviteter består av föreläsningar, seminarier, workshops och studiegruppsarbete. Studenterna förväntas utöver sin närvaro lägga ner mycket tid på att studera kurslitteraturen och förbereda arbeten för bedömning, både självständigt och i studiegrupp.
En student som inte har avslutat uppsatsen under kursen eller inte fått godkänt betyg på uppsatsarbetet i slutet av kursen kan inte garanteras fortsatt handledning.
Studentens prestationer i delkurs 1 (utvecklingen av det internationella systemet The Evolution of the International System) bedöms enligt följande: Avsedda lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom en portföljtentamen.
Studentens prestationer i delkurs 2 (Regionalisering i det internationella systemet) bedöms enligt följande: Avsedda lärandemål 4,5 och 6 bedöms genom en portföljtentamen.
Studentens prestationer i delkurs 3 (Forskning och metoder) bedöms enligt följande: Avsedda lärandemål, 8–13, bedöms genom en forskningsdesign för ett mindre examensarbete.
Studentens prestationer i delkurs 4 (uppsats) bedöms enligt följande: Lärandemål 14–18 bedöms genom ett mindre examensarbete och aktivt deltagande i seminarier.
Avsett lärandemål 19 bedöms alla skriftliga och muntliga uppgifter.
Studenterna ska få feedback på sitt arbete genom kommentarer i seminarier. Studenter som inte klarar de ordinarie examinationstillfällena har minst två tillfällen för omtentamen utifrån samma kursinnehåll och utvärderingsram. Bedömningar och omtentamen sker enligt de datum som anges i kursschemat. Det är den enskilde studentens ansvar att informera sig om var och när omtentamen kommer att ske samt att kontakta institutionen för anmälan om det behövs.
- Buzan, Barry & Richard Little (2000)International Systems in World History: Remaking the Study of International Relations (Oxford: Oxford University Press). (452 p)
- Halperin, Sandra & Oliver Heath (2020 or Latest). Political Research. Methods and Practical Skills (Third or Latest edition) (Oxford: Oxford University Press). (480 p/445 p)
- Hill, Christopher, Smith, Michael & Vanhoonacker, Sophie (2017 or Latest)International Relations and the European Union (Third or Latest edition) (Oxford: Oxford University Press).
- Söderbaum, Fredrik (2015)Rethinking Regionalism (Rethinking World Politics) (Basingstoke: Palgrave). (272p)
Additional material, mainly in the form of journal articles, may be added to the reading list.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.