Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att analysera, stödja och bedöma elevers språkutveckling utifrån det egna språkets struktur och förutsättningar. Studenterna ska vidare utveckla sina kunskaper om vad lärande på modersmålet respektive ett andraspråk kan innebära för språkutvecklingen.
I kursen behandlas frågor om processorienterade lärandemiljöer samt undervisningens villkor och utformning med fokus på modersmål och andraspråket. Kursdeltagarna lär sig använda analys av språket i elevers textproduktion som ett redskap för att bedöma dels hur långt eleverna hunnit i sin språkutveckling, dels hur lärar- och kamratstödet för den fortsatta språkutvecklingen kan utformas. I samband med detta studeras likheter och skillnader som föreligger i språkinlärning på modersmålet och andraspråket och sociokulturella aspekter i relation till lärande, språkutveckling och begreppsbildning. I kursen diskuteras också olika sätt att skapa språkutvecklande läromiljöer i undervisningen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt exemplifiera likheter och skillnader mellan utvecklingen av modersmål och andrapråk
- kunna genomföra en elementär analys av barns eller ungas textproduktion i tal eller skrift med särskilt forkus på språkliga strukturer
- utifrån en analys av en elevs textproduktion kunna föreslå hur lärar- och kamratstödet för dennes fortsatta språkutveckling kan utformas
- kunna föreslå former för dokumentation av elevers språkutveckling
- beskriva och förklara sociokulturella faktorers betydelse för samspelet mellan lärare och elever och hur dessa påverkar undervisningens utformning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och kursträffar. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligatoriska campusförlagda träffar.
Den första examinationsdelen består i en individuell muntlig och skriftlig redovisning där studenten redogör för likheter och skillnader mellan första- och andraspråkutveckling samt vilken betydelse modersmålsutvecklingen kan ha för språk- och kunskapsutveckling på andraspråket. Den andra examinationsdelen består i en parvis genomförd skriftlig analys av en flespråkig elevs språkproduktion i vilken ges förslag på hur man fortsättningsvis kan stödja elevens språkutveckling samt ett uppföljande seminarium där slutsatserna diskuteras. Den tredje examinationsdelen består i en individuellt genomförd, skriftlig analys av en elevtext skriven på studentens modersmål, där studenten efter genomförd analys diskuterar sociokulturella faktorerers påverkan när det gäller val av innehåll och arbetssätt i undervisningen.Texten ventileras vid ett uppföljande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkoo (2005) . Tankarna springer före HLS förlag (130 s)
Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth (2000) Läs- och skrivprojektet Listiga räven - att läsa i skolan och lära för livet. I: Nauclér, Kerstin (red) Symposium 2000 - ett andraspråksperspektiv på lärande: Nationellt centrum (25s.)
Andersson, Peggy mfl (2007) Spökägget - att läsa och skriva i förskola och skola Natur och kultur (70 s)
Bergman, Pirkko m. fl. (2001), Två flugor i en smäll. Att lära på sitt andraspråk. Almqvist och Wiksell (110 s.)
Chambers, Aidan (2000) Böcker inom oss Norstedts förlag (170 s)
Dysthe, Olga (1999) Det flerstämmiga klassrummet. Studentlitteratur (250 s)
Elmeroth, Elisabeth (2017)Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur (169 s)
Gibbons, Pauline (2006) Stärk språket. stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetsssätt för och med andraspråkselever i klassrummet Hallgren & Fallgren (200 s)
Henricsson, Ola och Lundgren, Michael (2016), Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Studentlitteratur (170 s)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (red) (2008) Modersmålslärare berättar Holmbergs förlag (120 s)
Kinderberg, Björn (red) (2016) Flerspråkigheten som resurs(150 s i urval) NY
Kultiti, Anne. (2014*) Flerspråkiga barns villkor i förskolan*( 120 s)
Lahdenperä, Pirjo och Sundgren, Eva (2016)(red) Skolans möte med nyanlända Liber ( 240 s)
Wedin, Åsa (2010), Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Studentlitteratur (109 s.)
Skolverket (2015)Studiehandledning på modersmålet
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3038
Skolverket (2013) Kommentarmaterial till kunskapskraven i modersmål
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3113
Skolverket (2011). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet och för gymnasieskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skönlitteratur omfattande 250 sidor
Valbar litteratur omfattande 500 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.