Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6. Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Huvudområde
KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Innehåll
Kursen syftar till att fördjupa de kunskaper och färdigheter som studenterna förvärvar under terminens övriga och parallellt löpande kurser genom att de sätts in i ett annat, mer praktiskt orienterat, sammanhang.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter om gestaltning som metod, analys och presentationsform.
Kursen syftar också till att fördjupa studentens reflektioner om den egna lärandeprocessen i ett gruppbaserat och projektorienterat arbetssätt.
- Tillvaratagande av förvärvade teoretiska och metodologiska kunskaper i andra, mer praktiskt orienterade, sammanhang och med syfte att utveckla egna idéer och koncept.
- Introduktion till gestaltning som metod, analys och presentationsform.
- Utmaningsbaserat lärande som pedagogik och arbetssätt.
Lärandemål
- Omsätta kunskap från parallella kurser till ett eget gestaltande koncept.
- Använda sig av gestaltning som metod, analys och presentationsform på en grundläggande nivå.
- Arbeta i grupp och reflektera över det egna lärandet i grupprocessen.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, workshops samt grupparbete under viss handledning
Bedömningsformer
Ett gestaltande koncept som genomförs och presenteras i grupp motsvarande 5hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G.
En enskild reflekterande text motsvarande 2,5hp kring lärandeprocessen i gruppens arbete, vilken examinerar lärandemål 3. Denna bedöms U/G/VG.
Kurslitteratur
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.