Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-60hp.
Kursen ingår i kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Syftet med kursen är att ge studenterna teorier, analytiska verktyg och praktiska metoder för att förstå de specifika egenskaperna, nyckelprocesserna och principerna för service management och innovation inom ramen för fastighetssektorn. Tjänster spelar en central roll i världsekonomin och i fastighetssektorn, som står inför förändringar som drivs av digital transformation och hållbar innovation. Kursen har ett kundorienterat synsätt på värdeskapande - ett tjänsteperspektiv, och omfattar olika begrepp och modeller, som bland annat tjänstelogik, tjänstedesign och tjänsteinnovation. I kursen utgör praktikfall, exempel från verkligheten och praxis en grund för att utveckla en djupare förståelse och kritiskt tänkande. I kursen introduceras och diskuteras forskning inom service management och innovation inom hållbart fastighetsföretagande.
Kunskap och förståelse
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:
1. förklara och diskutera begrepp och teorier inom service management.
2. beskriva och diskutera konsekvenserna av tjänstelogik, tjänstedesign och tjänsteinnovation för fastighetsföretagande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:
3. analysera service management och tjänsteinnovation i verksamheter i fastighetssektorn.
4. redogöra för och diskutera information, problem och föreslå lösningar inom service management och tjänsteinnovation.
5. tillämpa kunskaper om akademiskt tillvägagångssätt och färdigheter i att skriva och presentera muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
6. reflektera över teorier och praxis inom service management och tjänsteinnovation i förhållande till ett hållbart fastighetsföretagande.
Kursens arbetsformer består av på föreläsningar och ett projekt, inklusive ett obligatoriskt seminarium.
Individuell examination, 4,5 hp (A-E, U) (lärandemål: 1, 2 och 6)
Projekt, examineras i grupp och individuellt: 2 hp (UG) (lärandemål: 3, 4 och 5)
Individuell rapport 1 hp (UG) (lärandemål 5 och 6)
För godkänt betyg på kursen krävs betyget godkänt (E) respektive godkänt (G).
Kursbetyget avgörs av betyget på den individuella examinationen.
- Grönroos, C. Service Management and Marketing – Managing the Service Profit Logic. John Wiley & Sons, Chichester. ISBN 9781118921449
- Mattarocci, G., & Scimone, X. (2022). The New Era of Real Estate: An Analysis of Business Models in the Proptech Industry. Springer Nature.
- Skålén, P. Service logic. Studentlitteratur, Lund. ISBN 9789144125084
Övrig litteratur tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.