Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Syftet med kursen är att kursdeltagare ska utveckla en grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.Kursen fokuserar på uppdraget som lärare i högre utbildning i allmänhet och vid Malmö universitet i synnerhet. Fokus ligger på planering och genomförande av undervisning och examination, på utifrån studenters lärande samt på universitetet som organisation och myndighet.
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- diskutera förutsättningar för lärares pedagogiska arbete i högre utbildning utifrån nationella och lokala styrdokument
- planera, genomföra och diskutera undervisning som främjar deltagaraktivt lärande
- motivera sina pedagogiska ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- relatera undervisning till pedagogiska teorier och aktuell forskning
- diskutera olika former för examination
Studierna sker både individuellt och i grupp. Arbetsformerna varierar mellan presentationer, seminarier, workshoppar och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.
Samtliga lärandemål examineras muntligt i seminarieform.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie (2015). Universitetspedagogik. 2., oförändrade uppl. Lund: Studentlitteratur ( 300 sidor)
Stigmar, Martin (2023). Inkluderande högre utbildning -breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Lund: Studentlitteratur. (281 s.)
Aktuella nationella och lokala styrdokument.
Ytterligare artiklar och rapporter tillkommer om cirka 300 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.