Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO224B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången).
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några ämnesområden med relevans för förskoleklass och upp till och med årskurs 3.
Innehåll
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att bedriva undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som kropp och hälsa, sexualitet, samtycke och relationer, värme, tekniska system samt trafik och gaser sett ur naturvetenskaplig och teknisk synvinkel. Vidare används teknik i närmiljön som inspiration i skapandet av olika tekniska konstruktioner. En del av kursen består av arbete med olika multimodala och estetiska uttryckssätt för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori (3hp)
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling (3hp)
- redogöra för och reflektera över grundläggande kroppsprocesser, hälsofrämjande livsstil samt sexualitet, samtycke och relationer (2hp)
- redogöra för och reflektera över vad värme och gaser är och relatera det till hållbar utveckling (2hp)
- redogöra för och reflektera över tekniska system och konstruktioner som finns i närmiljön (2hp)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
I kursen ingår tre obligatoriska seminarier och praktiska moment.
Prov 1: Skriven text (Written Text), 6 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Gestaltning och digital presentation (Design and Digital Presentation), 6 hp.
I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på såväl Prov 1 som Prov 2.
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–4. (79 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–3. (148 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap. 3–4, 9. (58 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Gleerups. Kap. 1–8. (110 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. Gleerups utbildning. Kap. 2, 4. (84 s)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Natur & Kultur. Kap. 7–8. (150 s)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Gleerups. Kap. 1–4. (114 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.