Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Arabiska med didaktisk inriktning I

Engelsk benämning

Arabic with a Focus on Didactics I

Kurskod

KS275F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2022-02-23

Fastställandedatum

2024-04-16

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2Modersmål 2 i arabiska eller motsvarande kunskaper (t ex avslutad utländsk gymnasieutbildning med arabiska som undervisningsspråk)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin språkfärdighet och sin didaktiska och metodiska kompetens för pedagogisk verksamhet.

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Delkursen behandlar grundläggande begrepp inom arabisk grammatik, varvid fokus i analysen ligger på formlära, syntax och ordförråd i ett kontrastivt perspektiv. Vidare arbetar studenterna med sin egen språkfärdighet genom praktiska tillämpningar. I delkursen behandlas vidare skriftspråkets historiska utveckling och arabisk dialektologi introduceras. Faktorer som har påverkat skriftspråkets utveckling tas upp. Vidare belyses standardarabiskans ställning bland arabisktalande elever i Sverige. Dessutom diskuteras modersmålslärarens arbetsvillkor och uppdrag.

Språk och lärande, 15 hp

Delkursen behandlar centrala teorier om barns läs-och skrivutveckling och olika sätt att stödja denna, varvid särskilt fokus läggs på flerspråkiga barns lärande. Barns läs-och skrivstrategier studeras och studenterna tillämpar ett processorienterat skrivande i sitt eget lärande. Frågor om lärande för hållbar utveckling samt hållbar utveckling i undervisningen lyfts upp. Likaså studeras olika sätt att skapa ett flerstämmigt klassrum, där betydelsen av skapande processer särskilt fokuseras. Vidare behandlas de styrdokument som gäller för språkundervisning.

Lärandemål

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  • analysera arabisk syntax och formlära i ett kontrastivt perspektiv
  • redogöra för och problematisera den arabiska diglossin
  • diskutera arabiskans ställning bland arabisktalande elever i svensk skola
  • redogöra för och reflektera kring modersmålslärarens arbetsvillkor och yrkesroll
  • uttrycka sig sammanhängande och varierat i såväl tal som skrift utifrån kunskaper om det arabiska språkets struktur och vokabulär

Språk och lärande, 15 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  • redogöra för förutsättningar för elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt diskutera olika sätt att stödja denna
  • analysera elevers textproduktion i skrift med avseende på språklig struktur och språkutveckling
  • diskutera och exemplifiera hur skapande processer kan skapa ett flerstämmigt klassrum
  • analysera och tolka kursplaner i moderna språk och modersmål ur ett språkutvecklande perspektiv
  • uttrycka sig sammanhängande och varierat i såväl tal som skrift utifrån kunskaper om det arabiska språkets struktur och vokabulär

Arbetsformer

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Delkursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av individuella uppgifter, gruppseminarier, videokommunikation, fältstudier och digitala samt fysiska kursträffar och som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitet. Kursens arbetsformer är i huvudsak nätbaserade men med 3 obligatoriska träffar på campus.

Språk och lärande, 15 hp

Delkursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av individuella uppgifter, gruppseminarier, videokommunikation, fältstudier och digitala samt fysiska kursträffar och som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitet. Kursens arbetsformer är i huvudsak nätbaserade men med 3 obligatoriska träffar på campus

Bedömningsformer

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Delkursen examineras i from av tre delexaminationer:

Skriftlig text (lärandemål 2,3 & 5)

Nätburen diskussion och skriftlig text (lärandemål 4 & 5)

Skriftlig tentamen (lärandemål 1 & 5)

För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Språk och lärande, 15 hp

Delkursen examineras i form av tre delexaminationer:

Nätburen diskussion (lärandemål 4)

Muntlig redovisning och skriftlig inlämning (lärandemål 2 & 5)

Skriftlig inlämning (lärandemål 1, 3 & 4)

De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Abu-Chacra, Faruk (2009), Arabiska: Grammatik och övningar. Poland: Pozkal ( 560 s.)

Andersson, Lars.-Gunnar (2001), Språktypologi och språksläktskap. Stockholm: Liber, (95 s.)

Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast, tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Lund: Studentlitteratur (270 s.)

Retsö, J.an (2001), Vad är arabiska, i Dragomanen: årsskrift 5/2001. Stockholm: Föreningen Svenska Istanbulinstitutets vänner. S. 15-¬35. (20 s.)

Skolverket (2018). Allmäna råd om betyg och betygsättning.Stockholm (47 s.)

Spets, Jennie (2012). Debatterad och marginaliserad perspektiv på modersmålsundervisning. Rapporter från Språkrådet (70 s.)

Svensson, Gudrun. (2017). Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur&Kultur. Valda sidor i samråd med kursledare.

Versteegh, Kees (1997). The Arabic language. Edinburgh: Edinburgh University Press, Kap. 12–14. (50 s.)

Valda artiklar om arabisk grammatik tillkommer

Språk och lärande, 15 hp

Alnaqa, M. Kamal (2017).Almargea Almoaser fi taalim allogha al-Arabiya.Kairo: Dar alfikr alaraby (320 s.)

Cummins, Jim (2017), Flerspråkiga elever, effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur&Kultur, (305 s.)

Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studentlitteratur.(264 s.)

Fahim, Mostafa (2007). Altifl wa maharat alqiraa alebdaeya.Kairo: Dar alfikr alarabi. (260 s.)

Fast, Carina (2019). Literacy: I familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)

Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket stärk lärandet. Halmstad: Hallgren & Fallgren. ( 275 s.)

Kursplaner för grundskolan och gymnasial utbildning/Modersmål. Skolverket. (Tillgänglig på nätet)

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2017. Skolverket: (Tillgänglig på nätet)

Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lgr11. Skolverket. (Tillgänglig på nätet)

Olofsson, Mikael, Rosander, Carin, Sellgren, Marianne, Sjökvist, Lena (2014), Tankarna springer före. Stockholm: Liber. (152 s.)

Skolutveckling (2007) Att läsa och skriva, forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm (120 s.)

Skolverket (2016) Att läsa och förstå. Läsförståelse av vad och för vad. Stockholm (122 s.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Undervisning sker även på arabiska

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.