Grundnivå
DA354B: Introduktion till programmering.
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
- Från strukturerad till objektorienterad programmering
- Design och analys med principer för objektorientering
- Objektorientering i det aktuella programspråket
- Unified Modeling Language (UML)
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för begrepp inom strukturerad och objektorienterad programmering
- visa förståelse för objektorienterad programmeringsteknik
- beskriva vanligt förekommande datastrukturer
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera, strukturera och implementera objektorienterade program i ett programspråk
- självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande objektorienterat program
- välja och motivera lämpliga klasser vid konstruktion av ett objektorienterat program
- använda UML (Unified Modeling Language) i utformningen av och kommunikationen kring programvara
- specificera use case-diagram, aktivitetsdiagram, klassdiagram, objektsdiagram, sekvensdiagram och tillståndsdiagram
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera alternativa objektorienterade lösningars för- och nackdelar för ett givet problem.
Föreläsningar och seminarier, praktiska övningar och laborationer, samt självstudier.
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen (3,5 hp, UV) samt en serie inlämningsuppgifter med fokus på design och problemlösning i det aktuella programmeringsspråket (4 hp, UG).
För betyget Godkänd krävs att inlämningsuppgifter och tentamen genomförts och minst fått värderingen Godkänd. För betyget Väl godkänd krävs dessutom att tentamen har fått värderingen Väl godkänd.
- Bennet, Simon, MacRobb, Steve & Farmer, Ray (2010), Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, London.
- Downey, Allen B (2012), Think Python, O'Reilly, Sebastopol.
Referenslitteratur:
- Miller, Bradley N. & Ranum, David L. (2013), Problem Solving with Algorithms and Data Structures Using Python, Franklin, Beedle & Associates, Wilsonville.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.