Grundnivå
120 hp från termin 1-4 inom programmet Interaktionsdesign 180 hp.
KSIDI / Interaktionsdesign
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Modul 1: Studenterna analyserar utvalda examensarbeten från området interaktionsdesign med avseende på teoretisk inramning, val av forskningsfråga och val av forskningsmetod. Studenterna introduceras också till potentiella uppsatsämnen av forskare och inbjudna gäster. Arbetsmetoderna inkluderar skrivande och grupparbete.
Modul 2: Studenterna förbereder sig direkt för sitt efterföljande examensarbete. Genom att ta del av litteratur och lärarlag kan de välja ett ämne för sin avhandling, en forskningsram och en forskningsfråga. Studenterna får en handledare som följer studenten under kursen Examensarbete. Med stöd av handledaren tar studenten fram ett utkast till projektplan.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Formulera en forskningsfråga som är relevant för interaktionsdesign
2. Välja och konstruktivt använda kunskaperna och de disciplinära grunderna för interaktionsdesign, inklusive litteratur och metoder.
3. Kontextualisera det föreslagna projektet i förhållande till samhälleliga och etiska frågor
Föreläsningar, seminarier, presentationer och skriftliga uppgifter.
Kursen har ett examinationsmoment: forskningsplanen. Om denna bedömning uppfyller alla avsedda läranderesultat tilldelas betyget godkänt (G).
Forskningsplan: Detta är en skriftlig sammanfattning och plan för ditt individuella examensarbete. Den inkluderar den empiriska och teoretiska grunden för uppsatsämnet, en specifik och kortfattad forskningsfråga, beskrivning av forskningsmetoder som är lämpliga för forskningsfrågan samt en preliminär plan och tidsplan (7,5 hp, lärandemål 1-3).
- Muratovski, G. (2016) Research for Designers. SAGE Publications.
- Koskinen, I., Redström, J., Zimmerman, J., Wensveen, S. and Binder T. (2011) Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Morgan Kaufmann.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.