Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna RP111B, RP112B, RP113A och RP121B är godkända.
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
I kursen behandlas teoretiska och praktiska analysmetoder, inklusive bioanalysmetoder relevanta för analys av läkemedel. Det övergripande målet för kursen är att studenten ska kunna bedöma, värdera och kritisera metoder och resultat som dokumenteras vid utveckling av läkemedel. I kursen behandlas teorier och metodiker som belyser extraktion samt kromatografi och spektrometri av läkemedelmolekyler. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva olika tekniker för identifiering och kvantifiering av läkemedelsmolekyler,
- redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder,
- identifiera och redogöra för faktorer som påverkar mätkvalitet hos genomgångna metoder samt motivera användningsområden och begränsningar, och
- planera och självständigt genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser av läkemedelsmolekyler samt bearbeta, kritiskt granska, dokumentera och redovisa analysresultat på ett vetenskapligt sätt.
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt gruppövningar vilka främst kopplas till lärandemål 1,2 och 3, medan laborationer främst är kopplade till lärandemål 4. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar, laborationsgenomgångar och laborationer
Lärandemål 1-3 examineras i form av en skriftlig individuell uppgift. Fokus på bedömningen av lärandemål 1-3 ligger på studentens förmåga att för givna läkemedelsmolekyler redogöra för identifiering av lämplig analysmetod samt de bakomliggande principerna av den analytiska metoden och att bedöma tillförlitligheten av resultat från metoden. Bedömning av lärandemål 4 görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån dels en skriftlig laborationsredogörelse och dels en muntlig redogörelse. Fokus i bedömningen av lärandemål 4 ligger på studentens förmåga att genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser av läkemedelsmolekyler, kritiskt granska analysresultat samt att på ett tydligt och vetenskapligt sätt presentera resultatet både skriftligt och muntligt.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, laborationsrapport ska vara godkänd samt att den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på kursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Simonsen F, (2013) Analysteknik: instrument och metoder, 1:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Wilson K, Walker J, (2018) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology (upplaga 8). Cambridge University Press, New York, NY. 100 av 956 s.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.