Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Termodynamik och experimentell metodik

Engelsk benämning

Thermodynamics and Experimental Methodology

Kurskod

FY202A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2016-11-15

Fastställandedatum

2024-04-09

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.

Innehåll

Experimentell metodik (2.5 hp)

  • Mätvärdesbehandling, kurvanpassning av experimentellt uppmätt data
  • Statistik med regressionsanalys
  • Dimensionsanalys
  • Laborationsarbete och rapportskrivning

Termodynamik (5.0 hp)

  • Arbete, energi och värme
  • Värmeöverföring/värmetransport
  • Termodynamikens huvudsatser
  • Medieegenskaper
  • Kretsprocesser och värmemaskiner
  • Termodynamisk verkningsgrad
  • Riskanalys
  • Laborationsarbete: Fasomvandling

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten:

  • visa förståelse för hur en genomförd studie dokumenteras och beskrivs på ett vetenskapligt sätt
  • kunna förklara och tillämpa begrepp och relationer inom de delar av fysiken som gränsar till och inkluderar termodynamiken
  • visa förståelse för fysikens karaktär som teoretisk och experimentell vetenskap
  • kunna tolka, grafiskt åskådliggöra och förstå tabulerade data
  • kunna tillämpa några av de metoder som används inom fysiken. Inom termodynamik ska studenten kunna beskriva olika fysikaliska/tekniska lösningar

Färdigheter och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • göra en enkel riskanalys för eget arbete
  • planera och utföra fysikaliska experiment på ett säkert sätt och presentera arbetet och resultatet skriftligt i en teknisk rapport
  • utföra enklare beräkningar på termodynamiska system (t.ex. verkningsgrad)
  • använda sig av datorbaserade matematiska redskap (t.ex. Matlab/Octave) för att visualisera, analysera mätdata för att beskriva fysikaliska processer

Värdering och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • värdera hur enklare laborationsarbete utförs på ett säkert sätt
  • värdera ett modellsystems applicerbarhet i ett mer tillämpat system
  • förhålla sig till en metods effektivitet och felkällor

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer.

Bedömningsformer

Krav för Godkänd: Godkänd inlämningsuppgift (2,5 hp), godkänd tentamen (4,5 hp) och godkänd laboration (0,5 hp)

Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på tentamen.

Kurslitteratur

  • Hejman, Ulf, Laborationsförberedelser och instruktioner, experimentell metodik, Teknik och samhälle, Malmö högskola
  • Tipler, P. A. och Mosca, G. (2008). Physics for Scientists and Engineers, Vol 1, 6th Edition, New York: W.H. Freeman and Company
  • Kompletterande kursmaterial tillhandahålls elektroniskt.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.