Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Historia och lärande: Långa linjer och förklaringsmodeller

Engelsk benämning

History and Education: Long Lines of History and Models of Explanation

Kurskod

HL234C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2024-12-20

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL233C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800 (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa om långsiktiga historiska förändringsprocesser och förklaringsmodeller till dessa processer. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers olika förutsättningar, relaterade till ämnet, och läromedel.

Kursen behandlar långsiktiga historiska förändringsprocesser, som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor. Olika framställningar av dessa processer analyseras och diskuteras med hjälp av olika historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp, som introduceras i kursen. Förmågan att planera undervisning om förändringsprocesser och orsakssamband, utifrån elevers olika förutsättningar är central och bearbetas på olika sätt i kursen. I kursen behandlas även aktuella styrdokument och läromedel.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. analysera och diskutera framställningar av långsiktiga historiska förändringsprocesser, och aktörers handlande i dessa, utifrån olika förklaringsmodeller
  2. analysera och diskutera hur olika framställningar av långsiktiga förändringsprocesser påverkar vår förståelse av nutiden och framtiden
  3. kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till både styrdokument och elevers olika förutsättningar och behov
  4. planera och utvärdera undervisningsprojekt som syftar till att elever kan redogöra för långsiktiga historiska förändringsprocesser utifrån någon, eller några relevanta förklaringsmodeller

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, obligatoriska seminarier och studiebesök, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer.

Bedömningsformer

Prov 1: Tre papers med textseminarier (Three Papers with Seminars) 7,5 hp. Detta prov examinerar lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4.

Vid eventuell omtentamen av prov 1 kan examinationsformen ändras till individuell skriftlig tentamen.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier i**teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 139-155, 193-218, 279-292, 317-340) (77 s)

Shemilt, Denis (2009). Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history. I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future**of teaching history. Information Age Publishing (69 s)

Wendell, Joakim (2014). Förklaringar är ju allt på nåt sätt [Elektronisk resurs] : en undersökning av hur**fem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet. (154 s)

Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.

Artiklar och texter i urval (ca 100 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.