Avancerad nivå
- Examen i Medieteknik på kandidat-eller ingenjörsnivå, eller motsvarande. Exempel på motsvarande examen inkluderar, men är inte begränsad till: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, interaktionsdesign, media/IT management, spelutveckling, medie-och kommunikationsvetenskap och digitala kulturstudier. Examen måste vara på minst 180 hp.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
CTMET Medieteknik
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för Masterexamen (120 hp) i Medieteknik.
- Kategorisering av innovationer och strategiska begrepp
- Tvärvetenskapliga perspektiv på förändringsfaktorer inom medieteknikutveckling
- Uppkomst och spridning av ny medieteknologi och dess inverkan på mediebranschen
- Strategisk respons på teknologisk förändring
- Affärsutveckling och affärsutmaningar i samband med digitalisering
- Strukturer, mål och affärsidéer inom mediebranschen
- Praktisk tillämpning av teori i affärsrelaterade fall
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara koncept för innovation och strategi
- förklara hur ny medieteknik kan skapa värde för medieföretag
- visa förståelse för teknologisk utveckling och innovation som hot och möjlighet för strategiskt arbete inom medieindustrin
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera innovationsmöjligheter genom analys av användarnas och näringslivets behov samt teknikens förutsättningar
- tillämpa teoretisk kunskap och praktisk förmåga för att förklara hur olika faktorer främjar och hindrar skapande och spridningen av medietekniska innovationer och dess konsekvenser för mediemarknaden
- tillämpa modeller och metoder för att simulera, utvärdera och förutsäga skeenden inom medieteknikutveckling
- självständigt och i grupp formulera och utveckla ett företags innovationsplan, inklusive en affärsmodell
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma och utvärdera strategisk och innovativ medieteknisk förändring och konsekvenserna av en förändrad marknadsstruktur
- kritiskt diskutera mekanismerna bakom industriell och technologisk förändring
- argumentera för metodologiska, tekniska och strategiskaval i ett projektarbete
Kursen består av föreläsningar, seminarier och projektarbete som företrädesvis görs i samarbete med partners från näringslivet.
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter, inklusive aktivt deltagande i seminarier och projektarbete. Kursen examineras genom:
- Uppsats (4 hp)
- Seminarier (2 hp)
- Inlämningsuppgifter (5 hp)
- Projekt (4 hp)
För godkänd (A-E): uppsats (4 hp), inlämningsuppgifter (5 hp) och projekt (4 hp) ska ha fått minst betyget E samt seminariedeltagande betyg G.
Slutbetyget baseras på en sammanvägning av uppsats och skriftliga inlämningsuppgifter där momentens betyg viktas enligt momentets hp.
- Aris, A. och Bughin, J. (2009)Managing media companies: Harnessing creative value. San Fransisco: Wiley.
- Dodgson, M., Gann, D. M., och Salter, A. (2008). Management of technological innovation: Strategy and practice. New York: Oxford UniversityPress.
- Küng, L. (2017)Strategic management in the media: Theory and practice(2 ed.).Los Angeles: Sage.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.