Avancerad nivå
Genomgångna kurser: HP704E Teaching and Learning in Higher Education: Theoretical Perspectives on Research
LAHPE / Högskolepedagogik
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
A1E
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin professionella och vetenskapliga kompetens. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper inom den egna högskolepedagogiska inriktningen samt sin förmåga att bidra till kunskapsutveckling inom högskolepedagogik.
I kursen planerar och genomför studenten självständigt en undersökning av en högskolepedagogisk praktik. Studenten väljer och motiverar ett relevant teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt utifrån vald problemställning. Därefter, analyserar och tolkar studenten insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket och för den egna valda högskolepedagogiska inriktningen
- presentera och kritiskt granska forskning inom valt högskolepedagogiskt problemområde och relatera den egna studien till denna forskning
- välja och motivera ett utifrån vald problemställning relevant teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- utifrån valt teoretiskt perspektiv analysera och tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för den högskolepedagogiska inriktningen
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursens arbetsformer utgörs av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp samt seminarier. Arbetsformerna kan också utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Kursen examineras genom ett självständigt skriftligt arbete och opposition på ett annat självständigt arbete. Det självständiga arbetet ska examinera lärandemålen 1-5. På ett seminarium examineras lärandemålen 6-7. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator. För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith. (2011). Research methods in education. (7th edition). London: Routledge Falmer. (784 s.)
Bailey, Stephen. (2014). Academic writing: A handbook for international students. London: Routledge. (293 s.)
Wingate, Ursula. (2012). ‘Argument!’ helping students understand what essay writing is about. Journal of English for Academic Purposes, 11(2), 145-154.
Oliver, Paul. (2010). The student's guide to research ethics. McGraw-Hill Education (UK). (224 s.)
Egen litteratur väljs utifrån vald problemställning i samråd med handledare. Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Självständigt arbete I