Avancerad nivå
För tillträde till kursen krävs examen om minst 180 högskolepoäng (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) i omvårdnad, vårdvetenskap, arbetsterapi, fysioterapi alternativt inom andra vårdinriktade program.
Inget huvudområde
Fristående kurs. Kan även ingå som valbar kurs inom Mastersprogrammet i omvårdnad.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för att kunna utöva personcentrerad omvårdnad med ett etiskt förhållningssätt kopplat till mänskliga rättigheter utifrån katastrofmedicinska principer i samband med katastrof och särskilda händelser nationellt som internationellt.
Innehållet i kursen grundas i ett teoretiskt perspektiv på katastrofmedicinska principer inkluderande triagering, riskreducering samt omhändertagande av skadade och avlidna med begränsade resurser grundat i etiskt förhållningssätt utifrån mänskliga rättigheter, forskning och beprövad erfarenhet. Vidare belyses även hälsoeffekter och påverkan på samhället nationellt och internationellt.
Dessutom behandlas samhällets och sjukvårdens ledning och organisation samt samverkan mellan olika yrkesgrupper i samband med krig, katastrof och särskilda händelser utifrån gällande styrdokument av relevans. Principer för omvårdnad och medicinskt omhändertagande, triagering, kommunikation och ledarskap under stress övas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för ett teoretiskt perspektiv på katastrofmedicinska principer i samband med katastrof och särskilda händelser grundat i styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet,
- tillämpa personcentrerad omvårdnad och etiskt förhållningssätt vid katastrof och särskilda händelser utifrån katastrofmedicinska principer samt kunna samverka professionellt med involverade personer,
- redogöra för hur krig, katastrof och särskilda händelsers påverkar samhällets och sjukvårdens organisation och ledarskap nationellt och internationellt, och
- tillämpa principer för triagering, omvårdnads- och medicinska åtgärder, kommunikation och ledarskap vid katastrof och särskilda händelser samt kunna identifiera behov av krisstöd.
För att uppnå lärandemål 1-4 genomförs egna studier, föreläsningar och grupparbete samt två obligatoriska seminarier. För att uppnå lärandemål 2 och 4 genomförs dessutom obligatoriska tillämpningsövningar förlagda på campus. Undervisningen utgår från studenternas tidigare erfarenheter och baseras på aktivt kunskapssökande.
Lärandemål 1 och 3 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att redogöra för ett teoretiskt perspektiv på omvårdnads- och mediciniska åtgärder utifrån katastrofmedicinska principer samt organisation och ledning i samband med katastrof och särskilda händelser grundat i styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet i nationell och internationell kontext. Betyg Väl godkänd, Godkänd respektive Underkänd ges utifrån fastställda kriterier som anges i studiehandledningen.
Lärandemål 2 och 4 examineras individuellt genom en praktisk examination omfattande 2,5 hp. Fokus på bedömningen är studentens förmåga att tillämpa principer för triagering, kommunikation och ledarskap med ett personcentrerat och etiskt förhållningssätt vid katastrof och särskilda händelser. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på båda examinationerna. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Hugelius K (2024) Omvårdnad vid katastrofer och särskilda händelser. Lund: Studentlitteratur. 350 s.
Ekwall A, Flint C (red) (2024): Akut bedömning och initial behandling – strukturerat omhändertagande. Lund: Studentlitteratur. 60 s.
Lundberg L, Bäckström D, Hagiwara Andersson M (red) (2022) Prehospital akutsjukvård. 3:e upplagan. Stockholm: Liber. 50 s.
United Nations Human Rights Office of the High Commissioner (OHCHR) Universal Declaration of Human Rights -30 articles https://standup4humanrights.org/en/declaration.html (2024-08-30)
Vetenskapliga artiklar, lagar, författningar och rapporter om 75 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.