Grundnivå
MA209A Analys A och linjär algebra (15 hp), MA222A Analys B (7,5 hp) eller motsvarande kurser i envariabelanalys och linjär algebra.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är valbar och fristående. Den kan ingå i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Kursen ger kunskap om de grundläggande principerna inom styr- och reglertekniken och vad som kan åstadkommas med automatisk styrning och reglering av processer och system, inbegripet vilka möjligheter och begränsningar som erbjuds. Kursen behandlar linjära tidskontinuerliga och digitala system. I tillämpliga fall visas hur processer kan effektiviseras med hjälp av reglerteknik och på så sätt minska processens energiåtgång och bidra till att minska miljöpåverkan.
- Egenskaper hos processer och reglersystem
- Klassiska reglerprinciper
- Grundläggande systemteori, innehållande beräkning av stegsvar, Laplacetransformer och överföringsfunktioner, modellering och identifiering, blockschemareduktion, frekvensanalys
- Analoga reglersystem med beräkning av egenskaper hos reglersystem, dess dimensionering och tillståndsmodeller
- Tidsdiskret reglering med z-transformation och tidsdiskreta överföringsfunktioner, dimensionering av tidsdiskreta regulatorer
- Simulering av reglersystem med datorverktyg
- Programmering av reglersystem
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. kunna använda och redogöra för grundläggande reglertekniska begrepp
2. kunna beskriva reglersystem med hjälp av blockscheman samt kunna förklara hur återkoppling kan både förbättra och försämra egenskaper för ett system.
3. kunna redogöra för fördelarna med att tillämpa transformteori samt hur överföringsfunktion och tillståndsbeskrivning används för analysen av dynamiska system
Färdigheter och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
4. kunna matematiskt modellera enklare mekaniska dynamiska system, tidskontinuerligt och tidsdiskret, genom att ställa upp differential- eller differensekvationer, överföringsfunktioner och tillståndsmodell.
5. kunna linjärisera olinjära modeller
6. kunna beräkna egenskaper hos reglersystem som till exempel stabilitet, snabbhet, kvarstående fel och störningsdämpning.
7. kunna välja lämpligt samplingsintervall för en tidsdiskret regulator givet specifikation och processegenskaper
8. kunna praktiskt använda datorbaserad programvara för simulering, analys, identifiering och design av reglersystem.
9. kunna programmera enklare tidsdiskreta regulatorer med lämpligt samplingsintervall, givetn specifikation och processegenskaper, samt använda vanligt förekommande tumregelmetoder för att beräkna dess parametrar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
10. Givet en regelteknisk problemställning kunna metodiskt avgöra nödvändiga steg vid modellering, analysen, design och simulering av ett reglersystem utifrån givna specifikationer och processegenskaper samt diskutera möjliga val av lämpliga reglerprinciper.
Föreläsningar, övningar, laborationer och inlämningsuppgifter som genomförs i grupp. Laborationer och alla förberedelser inför laborationerna är obligatoriska och ska göras under kursens gång innevarande kurstillfälle.
Övningar med inlämningsuppgifter (2 hp, UG) - lärandemål 1-9
Laborationer (1 hp, UG) - lärandemål 4-9
Studenten kan välja mellan kontinuerliga tentamina under kursens gång eller en sluttentamen (4,5 hp, U5) - lärandemål 1-3, 10
Krav för godkänd: Godkända laborationer, godkända inlämningsuppgifter, godkänd tentamen. Slutbetyget grundas på tentamensresultatet.
- Bertil Thomas, Modern reglerteknik, senaste upplagan, Liber.
- Bertil Thomas, Modern reglerteknik, övningsbok, senaste upplagan, Liber.
- Digitalt material som tillhandahålls på kurssidan.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt