EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Digital Comics

Engelsk benämning

Digital Comics

Kurskod

KK146A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2014-02-10

Fastställandedatum

2024-03-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen är uppdelad i två moduler:

Modul I innehåller korta introduktioner till grunderna i digitala serier, berättarformer, digitala seriers format och relaterad konstnärlig praxis. Dessutom behandlas strategier för utveckling och marknadsföring av digitala serier samt etiska och juridiska aspekter. Denna modul behandlar praktiska och teoretiska frågor: reflekterande dokument samt korta serier ska produceras för de uppgifter som tillämpar och reflekterar över dessa områden. Studenterna experimenterar med verktyg, stilar och uppbyggnad av sekvenser för att producera seriestrippar och visuellt material. Denna modul utvecklar de praktiska färdigheterna i visuellt berättande, layout av enskilda bilder och bildsekvenser, digitalisering, produktion, distribution och marknadsföring. Resultaten presenteras online.

Modul II är avsedd för ett individuellt projekt som ska utvecklas och presenteras online som en del av projektet. Studenterna väljer ämne och medium tillsammans med sin handledare. Det utförs självständigt, med begränsad övervakning. Kursen avslutas med en reflekterande uppsats och skriftliga peer-reviews av utvalda andra serieprojekt på kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kan studenterna

  • beskriva och diskutera olika former av digitala serier (1)
  • beskriva och diskutera flera viktiga forskningsområden för mediet (2)
  • beskriva och diskutera produktionen av en digital serietidning, från idé och koncept till publicerad produkt (3)
  • visa utveckling av sina färdigheter i visuell storytelling i digitala serier (4)
  • reflektera kritiskt och analysera sitt eget och andras arbete i tal och skrift (5)
  • reflektera skriftligt och muntligt över och värdera sin egen och andras serier med avseende på innehåll, form och ämne. (6)
  • kunna bedöma etiska aspekter av digital publicering och deras konsekvenser (7)

Arbetsformer

Digitala serier är en distanskurs på halvtid (50 %). Kursen bygger på studenternas aktiva deltagande och läsning. Undervisningen består av filmade föreläsningar, online-seminarier och workshops, samt mediabaserade grupparbeten och handledda individuella projektarbeten.

Bedömningsformer

Modul I

Digitala format, digitala medier och former av webbserier, läranderesultat 1–4; bedöms genom en skriftlig och tre kreativa uppgifter (6 hp)

Publicering och marknadsföring av digitala serier, etik, upphovsrättslagstiftning, lärandemål 7; bedöms genom en skriftlig inlämningsuppgift (1 hp).

Modul II

Individuellt projekt (väljs med handledare) utvärderar lärandemål 3–7 baserat på slutförandet av det individuella projektet och dess presentation för klassen online (4 hp), samt en skriftlig slutrapport (3 hp) och peer-reviews av utvalda serieprojekt (1 hp). Kursen kombinerar individuellt konstnärligt arbete och grupparbete, hemtentor, en slutrapport och peer-reviews.

Kurslitteratur

Ytterligare kapitel och artiklar (ca 100-300 sidor) tillkommer.

Ca 200-500 sidor av digitala serier väljs ut av studenten och lärare i samband med kursen.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.