Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moduler:
Modul I innehåller korta introduktioner till grunderna i digitala serier, berättarformer, digitala seriers format och relaterad konstnärlig praxis. Dessutom behandlas strategier för utveckling och marknadsföring av digitala serier samt etiska och juridiska aspekter. Denna modul behandlar praktiska och teoretiska frågor: reflekterande dokument samt korta serier ska produceras för de uppgifter som tillämpar och reflekterar över dessa områden. Studenterna experimenterar med verktyg, stilar och uppbyggnad av sekvenser för att producera seriestrippar och visuellt material. Denna modul utvecklar de praktiska färdigheterna i visuellt berättande, layout av enskilda bilder och bildsekvenser, digitalisering, produktion, distribution och marknadsföring. Resultaten presenteras online.
Modul II är avsedd för ett individuellt projekt som ska utvecklas och presenteras online som en del av projektet. Studenterna väljer ämne och medium tillsammans med sin handledare. Det utförs självständigt, med begränsad övervakning. Kursen avslutas med en reflekterande uppsats och skriftliga peer-reviews av utvalda andra serieprojekt på kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna
- beskriva och diskutera olika former av digitala serier (1)
- beskriva och diskutera flera viktiga forskningsområden för mediet (2)
- beskriva och diskutera produktionen av en digital serietidning, från idé och koncept till publicerad produkt (3)
- visa utveckling av sina färdigheter i visuell storytelling i digitala serier (4)
- reflektera kritiskt och analysera sitt eget och andras arbete i tal och skrift (5)
- reflektera skriftligt och muntligt över och värdera sin egen och andras serier med avseende på innehåll, form och ämne. (6)
- kunna bedöma etiska aspekter av digital publicering och deras konsekvenser (7)
Arbetsformer
Digitala serier är en distanskurs på halvtid (50 %). Kursen bygger på studenternas aktiva deltagande och läsning. Undervisningen består av filmade föreläsningar, online-seminarier och workshops, samt mediabaserade grupparbeten och handledda individuella projektarbeten.
Bedömningsformer
Modul I
Digitala format, digitala medier och former av webbserier, läranderesultat 1–4; bedöms genom en skriftlig och tre kreativa uppgifter (6 hp)
Publicering och marknadsföring av digitala serier, etik, upphovsrättslagstiftning, lärandemål 7; bedöms genom en skriftlig inlämningsuppgift (1 hp).
Modul II
Individuellt projekt (väljs med handledare) utvärderar lärandemål 3–7 baserat på slutförandet av det individuella projektet och dess presentation för klassen online (4 hp), samt en skriftlig slutrapport (3 hp) och peer-reviews av utvalda serieprojekt (1 hp). Kursen kombinerar individuellt konstnärligt arbete och grupparbete, hemtentor, en slutrapport och peer-reviews.
Kurslitteratur
- Aggleton, Jen (2019). Defining digital comics: a British Library perspective, Journal of Graphic Novels and Comics, 10:4, 393-409, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21504857.2018.1503189.
- Dittmar, Jakob (2013). ”Digital Comics”. Scandinavian Journal of Comics Research, http://sjoca.com/wp-content/uploads/2013/01/SJoCA-1-2-Forum-Rabea-Heyden.pdf.
- Dittmar, Jakob (2015). “Experiments in Digital Comics: Somewhere between Comics and Multimedia Storytelling”. Comics, Forum.https://comicsforum.org/2015/03/14/experiments-in-digital-comics-somewhere-between-comics-and-multimedia-storytelling-by-jakob-f-dittmar/
- Kukkonen, Karin (2013). Comics and Graphic novels. Wiley Blackwell.
- Miller, Ann (2007). Reading bande dessinée: critical approaches to French-language comic strip, Intellect Books, Bristol.
Ytterligare kapitel och artiklar (ca 100-300 sidor) tillkommer.
Ca 200-500 sidor av digitala serier väljs ut av studenten och lärare i samband med kursen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.