Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp, yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds under termin 1. Kursen kan även ges som fristående kurs och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller mastersexamen inom huvudområdet omvårdnad.
Kursen behandlar medicinska sjukdomstillstånd utifrån omvårdnadsprocessen. Vidare behandlas patofysiologi, symtom, diagnostik, prognos, medicinsk behandling, farmakologi samt avancerad medicinsk omvårdnad inom sluten och primärkommunal vård. Kursen innefattar även tillämpningsövningar som patientmonitorering och akuta medicinska åtgärder enligt S-ABCDE konceptet.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i avancerad medicinsk vård och omvårdnad vid medicinska sjukdomar och sjukdomstillstånd hos patienter inom sjukhusvård och primärkommunal vård utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt och ett samhällsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara relationen mellan symptom och etiologi, patologi, diagnostik, medicinsk behandling och omvårdnad vid medicinska sjukdomstillstånd, inklusive akuta medicinska sjukdomstillstånd med sviktande vitala funktioner, utifrån evidens och beprövad erfarenhet,
- föreslå och utvärdera monitorering, diagnostik, medicinsk och farmakologisk behandling vid vanligt förekommande medicinska tillstånd, och
- analysera och bedöma egenvårdsförmåga hos personer med medicinskt sjukdomstillstånd utifrån person- och familjecentrerad omvårdnad, samt
- analysera omvårdnad relaterat till patientens symtom, livsvillkor och levnadsvanor utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, tillämpningsövningar samt seminarier. Av de schemalagda arbetsformerna är tillämpningsövningar kopplade till lärandemål 2 obligatoriska.
Lärandemålen 1-4 (7,5 hp) examineras genom en individuell muntlig tentamen där fokus i bedömning är på studentens förmåga att utifrån evidens och beprövad erfarenhet redogöra för och reflektera över avancerad vård och omvårdad vid medicinska sjukdomstillstånd
För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på muntlig tentamen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänd erhållits på den muntliga tentamen. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro från obligatoriskt seminarium med tillämpningsövningar kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift om inte arbetsformen kan erbjudas under terminstid.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
¤ Benzien E, Hagberg M, Persson C, Saveman B-I, Syrén S, (2023) Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 159 s.
¤ Edberg AK, Edberg Anna-Karin, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
¤ Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. 622 s.
Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & kultur. 176 s.
¤ Hinkle J, Cheever K, Overbaugh K, (2021) Brunner & Suddarth´s Textbook of Medical- Surgical Nursing. Wolters Kluver. 1817 s.
¤ Lindgren S, Engström Laurent A, Karason K, Tiensuu Janson E (2017) Medicin. Uppl. 2. Lund: Studentlitteratur. 808 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, behandlingsriktlinjer, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 250 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.