Avancerad nivå
Genomgångna kurser: HP702E Teaching and Learning in Higher Education: Scientific Theoretical Traditions and Methodologies HP701E Teaching and Learning in Higher Education: Knowledge Field and Research
LAHPE / Högskolepedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och traditioner inom det högskolepedagogiska forskningsområdet. Studenten ska även utveckla sin förmåga att kritiskt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar.
I kursen studeras högskolepedagogik som kunskaps- och forskningsområde samt relationer till närliggande områden. Studenterna identifierar ett problem och formulerar en forskningsfråga samt utforskar
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska teoretiska perspektiv inom det högskolepedagogiska kunskapsområdet
- identifiera och formulera en relevant forskningsfråga inom högskolepedagogik samt göra en fördjupad analys av teoretiska perspektiv i relation till det valda forskningsområdet
- diskutera det högskolepedagogiska kunskapsområdet i relation till närliggande områden
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare. Det kan till exempel handla om seminarier som varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer som sker med stöd av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Prov 1: Muntlig presentation. (Oral Presentation) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig text (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-3.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För VG krävs VG på båda proven.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Forskningslitteratur utifrån egen vald inriktning väljs i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Teoretiska perspektiv på forskning