Grundnivå
- CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
- CD133A Människa-datorinteraktion (7,5 hp)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Digitalisering är en stark tillväxtfaktor i samhället som bidrar till lösningar såväl som utmaningar i relation till hållbar utveckling. Kursen syftar till att belysa dessa utmaningar och etiska dilemman och samtidigt inspirera och stimulera studenterna att bidra till en hållbar samhällsutveckling i sin framtida yrkesroll.
Kursen innehåller delar för att ge en grundläggande förståelse för vad begreppen hållbar utveckling, jämställdhet och etik betyder, förmåga att koppla etiska, miljömässiga och sociala utmaningar till datateknik inklusive artificiell intelligens, samt kunskap om, och färdigheter, i de metoder och verktyg som krävs för att tackla komplexa problem i sin framtida yrkesutövning.
Kursen bygger på interaktivitet och utbyten mellan kursdeltagare och utgår därför ifrån att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ och visa på eget åtagande under kursens gång.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara fundamentala begrepp, metoder, verktyg och frågeställningar inom hållbar utveckling, jämställdhet och etiska ramverk,
2. förklara samspelet mellan aktuella samhällsfrågor (framförallt kring hållbarhet, jämställdhet och etik), teknikens utveckling (framförallt digitalisering) och aktuella forskningsfrågor inom datateknik.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. i relation till specifika fall, analysera aspekter på hållbarhet, jämställdhet och etik med hjälp av relevanta metoder och verktyg samt föreslå och diskutera olika alternativa ansatser i dialog med olika aktörer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. göra bedömningar med hänsyn till aspekter kopplade till etik och hållbarhet och reflektera över deras roll i forsknings- och utvecklingsarbete,
5. kritiskt reflektera kring information och frågor som rör hållbarhet, jämställdhet och etik såväl som dess relation till teknikens utveckling i samhället.
Föreläsningar, seminarium, arbetsseminarium, grupparbeten, gruppdiskussioner, självstudier och kollegial respons.
För godkänt betyg krävs
- godkända inlämningsuppgifter tillsammans med tillhörande seminarium (5 hp, TH) (Lärandemål 1-5).
- godkänt projektarbete (2,5 hp, TH) (Lärandemål 4-5).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget erhålls genom att betygen från inlämningsuppgifter och projektarbete viktas med omfattningen i hp.
- Hedenus, F., Persson, M. och Sprei, F. (2022) Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar (andra upplagan), Studentlitteratur.
- Lennerfors, T. (2019) Etik för ingenjörer, Studentlitteratur.
- Artiklar, bokkapitel och annat material som görs tillgängligt på kursens lärandeplattform.
- Utöver kursens tillhandahållna litteratur förväntas också studenten söka efter egen litteratur utifrån olika frågeställningar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.