Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Huvudområde
KSFÖE / Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande förståelse för marknadsföring i en alltmera digitaliserad verklighet. Centrala begrepp och modeller från företagsekonomi som exempelvis SWOT, Femkraftsmodellen, Intressentmodellen och AIDA hanteras. Detta leder sedan in till en diskussion kring marknadsföringens utveckling över tid med huvudfokus på den moderna utvecklingen och digital marknadsföring. Här hanteras diskussioner kring plattformens och sökoptimeringens roll i dagens arbete att skapa konkurrensfördelar för att skapa ett ”unikt” värdeerbjudande till kunden och olika digitala resurser som verktyg hanteras vid diskussioner (exempelvis kring socialamediamarknadsföring). Inom ramen för kursen diskuteras digitaliseringen utifrån ett hållbarhetsperspektiv och hur hållbar konsumtion och marknadsföring kan förstås, men även hur förflyttningen från en analog till en digital kontext har skapat nya frågor gällande inkludering och exkludering av grupper i samhället.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- beskriva centrala marknadsföringsmodeller och teorier samt redogöra för digital marknadsföring, vilket inkluderar plattformsekonomin, automatisering och informering, samt digitala resurser (exempelvis sökoptimering, sociala medier och AI som verktyg)
- visa på färdigheter att applicera modeller och teorier relaterat till digital marknadsföring och hållbar marknadsföring samt kritiskt kunna analysera verklighetsbaserade exempel med fokus på ekonomisk, ekologisk och samhällelig hållbarhet
- utvecklat värderingsförmåga gällande applicering av valda modeller och teorier samt förmåga att reflektera över hur, när och varför olika modeller och teorier kan användas beroende på kontext och industri
- kritiskt reflektera över ämnet och dess relation till digitala praktiker och dess påverkan på hållbarhet och inkludering samt exkludering av grupper i samhället
Arbetsformer
Kursen innehåller följande former:
- Case-analys
- Föreläsningar
- Seminarier
Bedömningsformer
Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål 1 och 4)
Projektarbete i grupp inkl. presentation (2,5 hp) (UV) (Lärandemål 2 och 3)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga examinationer.
Kurslitteratur
- Fredriksson, A. (senaste upplagan). Digital Marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
- Ottosson, M. & Parment, A. (senaste upplagan). Hållbar Marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.