Grundnivå
Internationella relationer I (30 hp) och Internationella relationer II (30 hp)
Kursen ingår i huvudområdet Internationella relationer på nivå 61-90 hp och kan ingå i en generell examen med huvudområdet Internationella relationer.
Kursens övergripande mål är att studenterna ska kunna vidareutveckla sin analytiska kompetens för självständig analys och kritisk reflektion kring komplexa frågeställningar inom området internationella relationer.
Kursen består av två moduler.
Delkurs 1. Kritisk bedömning av vald litteratur och forskningsprocessen, 15 hp
Denna modul består av två inbördes relaterade delar.
Den första delen består av att välja och kritiskt bedöma relevant litteratur för uppsatsen i delkurs 2 tillsammans med en handledare. De huvudsakliga läroaktiviteterna är självstudier, självständig kritisk reflektion och gruppdiskussioner.
Den andra delen består i att välja lämplig metod för examensarbetet i modul 2. Denna del av modulen bygger på IR II metodmodulen. Lärverksamheten fokuserar på följande huvudområden: (1) vetenskapsfilosofi i relation till konkret forskning inom internationella relationer; (2) det inbördes förhållandet mellan de olika delarna av den vetenskapliga forskningsprocessen; och (3) aspekten av kritisk självreflektion i forskning om internationella relationer. Delkursen kräver självstudier av litteratur samt studentdeltagande i seminarier och föreläsningar. Det examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Denna delkurs består av individuellt examensarbete (15 hp). Studenten väljer sitt uppsatsämne i samarbete med en handledare. Delkursens lärandeaktiviteter inkluderar utformning av en forskningsplan, textseminarier, handledning och examinationsseminarium.
Delkurs 1. Kritisk bedömning av vald litteratur och forskningsprocessen, 15 hp
Efter avslutad delkurs kan studenten
1. Identifiera och kritiskt bedöma relevant litteratur och vetenskaplig diskussion av ett utvalt område av IR-studier.
2. Definiera, analysera och jämför de epistemologiska, ontologiska och metodologiska nyckelpositionerna, relevanta för det planerade examensarbetet.
3. Ställa relevanta vetenskapliga forskningsfrågor och kritiskt argumentera för metodologiska och teoretiska val.
4. Identifiera och beskriv elementen i den vetenskapliga forskningsprocessen – forskningsfråga, teori, metod, material, analys och resultat – samt diskutera och klargöra deras relation till varandra.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Efter avslutad delkurs kan studenten
5. Identifiera forskningsproblem, och självständigt artikulera syftet och forskningsfrågor som är relevanta för ämnet.
6. Identifiera, korrekt beskriva, kritiskt diskutera och artikulera relevant teori och metod i relation till tidigare forskning.
7. Kritiskt bearbeta material i en oberoende och strukturerad vetenskaplig analys och lokalisera ditt bidrag i relation till den vetenskapliga debatten.
8. Ta fram en akademisk avhandling som visar på goda språkkunskaper och med ett korrekt och konsekvent referenssystem.
9. Muntligt presentera, försvara och diskutera studentens uppsats samt ge konstruktiv kritik på andra uppsatser.
Efter genomgången kurs Internationella relationer 61-90 ska studenten kunna:
(10) Utnyttja etablerad akademisk praxis för att skriva texter och göra muntliga presentationer, särskilt när det gäller struktur, tydlighet, offentlig och grafisk presentation och källhänvisningar
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Utöver sin närvaro förväntas studenterna också lägga ner mycket tid på att studera den valda litteraturen och förbereda arbetet för bedömning. En student som inte har avslutat projektarbetet under kursens gång, eller inte fått godkänt betyg på projektarbetet i slutet av kursen, kan inte garanteras fortsatt handledning.
Studentens prestationer i delkurs 1 (Kritisk bedömning av utvald litteratur och forskningsprocessen) bedöms enligt följande:
Avsedda lärandemål 1-4 bedöms genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Studentens prestationer i delkurs 2 (Kandidatuppsats) bedöms enligt följande:
Avsedda lärandemål 5-9 bedöms genom studentens uppsats, studentens muntliga försvar av sin inlämnade uppsats och kommentarer till annan students uppsats.
Avsett lärandemål 10 bedöms genom alla skriftliga och muntliga uppgifter i IR 61-90.
Required readings
- Lamont, Christopher. 2015. Research Methods in International Relations. London: SAGE.
- Selected articles on the philosophy of science and IR, c. 100-150 pages.
- Additional literature in connection to the choice of method is selected in consultation with supervisor, c. 100-300 pages.
- Literature for the BA thesis selected in consultation with supervisor, c. 800-1200 pages.
Recommended supplemental readings
- Halperin, Sandra, and Olivers Heath. 2012. Political Research and Practical Skills. Oxford: Oxford University Press.
- Roselle, Laura, and Sharon Spray. 2012. Research and Writing in International Relations. Second edition. London: Pearson Longman
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.