Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-60hp.
Kursen ingår i kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Facility management innebär att driva, underhålla, förbättra och anpassa en organisations byggnader och infrastruktur genom att integrera människor, plats, process, tjänster och teknik för att stödja organisationens primära mål. Facility management är viktigt för framgången för organisationer som står inför snabba förändringar drivna av digital teknik och hållbarhet.
Syftet med kursen är att ge studenterna begrepp, ramar, teorier och praktiska metoder för att förstå Facility management ur ett organisatoriskt perspektiv. Kursen hjälper också studenterna att få kunskap och förmåga att möta affärs- och samhälleliga utmaningar för hållbarhet i Facility management.
Kursen är uppbyggd i tre moduler.
Modul 1: Grunderna i Facility management som stödfunktion i organisationer. Denna modul introducerar vad Facility management handlar om inklusive roller, funktioner och strategier för Facility management.
Modul 2: Grunderna i organisatorisk process och interaktioner med intressenter för Facility management. Denna modul introducerar organisationsteorier inklusive organisationsledning, relationer med intressenter, förändrings- och innovationsledning. Dessa bidrar till att förstå organiseringen av Facility management i en organisation.
Modul 3: Ett fallbaserat (case) seminarium där den teoretiska kunskapen tillämpas i processen att arbeta med organisationsanalyser och utveckla operativa lösningar för Facility management i en organisation med hållbarhet i fokus.
Kursen introducerar och diskuterar också akademisk forskning och trender inom Facility management och organisation.
Kunskap och förståelse
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
1. redogöra begrepp, ramverk, teorier och perspektiv kring Facility management, organisationsprocessen och intressentrelationer för Facility management från både praktiken och ur ett forskningsperspektiv
Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
2. analysera Facility management praxis och identifiera relaterade organisatoriska utmaningar genom att tillämpa teoretisk kunskap i Facility management och organisation.
3. utveckla organisatoriska lösningar för hållbar Facility Management med vetenskapliga metoder
Förmåga att utvärdera och ansats
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
4. undersöka och kritiskt utvärdera organisatoriska lösningar och relaterade utmaningar inom Facility management genom att tillämpa teoretisk kunskap och vetenskapliga metoder
Kursen genomförs i form av blended learning, vilket innebär att studenten självständigt tar del av kursmaterial och aktiviteter både före, under och efter schemalagda aktiviteter och arbetar med uppgifter både självständigt och i samarbete med andra.
Individuell examination, 5 hp (A-E, U) (Lärandemål: 1, 2)
Gruppbaserat seminarium, inklusive skriftlig och muntlig presentation /rapport 2,5 hp (U-G) (Lärandemål: 2, 3, 4)
För att bli godkänd på kursen i sin helhet krävs ett godkänt betyg på varje examinationsmoment. Slutbetyget (A-E) på kursen bestäms av betyget på Individuell examination.
- Atkin, B. L. & Brooks, A. (senaste upplagan). Total Facility Management. Wiley-Blackwell.
- Robbins, S. & Judge, T. A. (senaste upplagan). Essentials of Organizational Behavior. Pearson
Övrig litteratur tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.