Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
ODOHA / Oral hälsa
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Kursen omfattar studier i oral hälsa från ett biomedicinskt och psykosocialt perspektiv, tandhygienistens profession samt lagar och förordningar som styr tandvården.
Under kursen läggs grunderna för att uppnå ett vetenskapligt förhållningssätt. Studenten inhämtar kunskap om betydelsen av vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen.
Kroppens uppbyggnad, funktioner och viktiga organsystem studeras översiktligt. Särskilt fokus läggs på strukturer i huvud- och halsregionen samt munhålans mikrobiella ekologi, salivens funktioner, tandanatomi och tandutveckling. Patientförberedande kliniska övningar ingår.
Dessutom beaktas interprofessionell samverkan i tandvården, genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv samt gruppdynamik i ett genus och etniskt perspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva tandhygienistprofessionen och dess yrkesroll ur ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
2. beskriva de olika yrkena inom tandvårdsteamet
3. redogöra för relevanta lagar och förordningar som styr tandvården
4. redogöra för tandhygienistens yrkesetiska riktlinjer
5. redogöra för definitionen av oral hälsa
6. beskriva hur oral hälsa kan förstås som ett samspel mellan biologiska, psykologiska och sociala faktorer
7. definiera begreppen hälsofrämjande och förebyggande tandvård
8. beskriva anatomiska strukturer inom huvud-halsregionen av särskild relevans för professionen
9. beskriva tändernas anatomi, uppbyggnad, funktion och utveckling
10. beskriva människokroppens grundläggande anatomi och fysiologi
11. beskriva tanden och parodontiets uppbyggnad och hur de bildas
12. beskriva hur saliv, slemhinnor, tänder, parodontiet och mikrobiomet samverkar
13. beskriva munslemhinnans uppbyggnad och funktion
14. beskriva det orala mikrobiomet och dess relation till värdorganismen vid oral hälsa
15. redogöra för den normala orala mikrofloran
16. redogöra för mikroorganismers morfologi och egenskaper
17. beskriva salivens bildning, sammansättning och funktion samt hur salivsekretion regleras
18. redogöra för struktur och innehåll av vetenskaplig artikel inom oral hälsa
19. beskriva relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
20. ange principer för värdering och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
21. identifiera grundläggande statistiska begrepp
22. beskriva innebörden av begreppen mänskliga rättigheter, genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv
23. beskriva hur genus och etnicitet har betydelse för relationer mellan människor
24. identifiera olika aspekter och betydelsen av hållbar utveckling inom tandvården
25. redogöra för gällande hygienriktlinjer i tandvården, grundläggande principer om ergonomi samt översiktligt om arbetsmiljöföreskrifter
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
26. samverka i studentgrupper och analysera steg i gruppens utveckling
27. söka, inhämta, sammanfatta och förmedla vetenskaplig litteratur inom området oral hälsa samt muntligen och skriftligen presentera det väsentliga innehållet i textavsnitt med ett tydligt och korrekt språkbruk
28. identifiera skillnader mellan kvantitativa och kvalitativa studier respektive litteraturöversikter
29. tillämpa gällande hygienriktlinjer i samband med klinisk verksamhet
30. utföra klinisk inspektion av munhålan och identifiera normalstrukturer i munhålan
31. utföra salivtest
32. utföra plackinfärgning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
33. reflektera över det egna lärandet och den egna insatsen i gruppsamverkan
34. reflektera över vad professionellt förhållningssätt innebär
35. reflektera över goda hygienriktlinjers betydelse i tandvården
36. uppträda respektfullt i relation till studenter, lärare och personal på utbildningen
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment, med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier. Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysiska och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Du har färdighetsträning på universitetstandvården på medstudenter i olika patientförberedande kliniska moment.
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (10 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter, egenreflektioner, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten i lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänd kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygsätts i sin helhet vid kursens slut. Varvid kursmål 1–2, 8–9, 18, 20–21, 24–36 examineras.
- skriftlig individuell tentamen I (8 hp) varvid kursmål 11–17 examineras.
- skriftlig individuell tentamen II (12 hp). Varvid kursmål 3–7, 10, 19, 22–23 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler.
Student som underkänts i portfolio ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV332A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och färdighetskontroll som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkade. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helthet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs TV332A.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet bedömningstillfällen till tre.
- Dahlén G, Fiehn NE, Olsen I, Dahlgren U. Oral Microbiology and Immunology. Munksgaard
Danmark, Copenhagen; 2012. - Edgar WM, Dawes C, O'Mullane DM, editors. Saliva and oral health. Fourth edition. Duns Tew: Stephen Hancocks Limited; 2012.
- Edward, S. Odontologisk ordbok. Stockholm. Förlagshuset Gothia; 2016.
- Ejlertsson G. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur; 2019.
- Erlanson-Albertsson C. Cellbiologi. Lund: Studentlitteratur; 2013.
- Fehrenbach MJ & Herring SW. Illustrated Anatomy of the Head and Neck, 6th Edition. Elsevier; 2020.
- Helgesson G & Kvist T. Tandvårdens etik. Andra upplagan. Stockholm: Gothia kompetens; 2021.
- Henriksson, O & Rasmusson, M. Fysiologi med relevant anatomi. Fjärde upplagan Lund: Studentlitteratur; 2018.
- Scheid RC & Weiss G. Woelfel's dental anatomy. 9. ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.
- Zimmerman M & Sjöberg K. Hygien och smittskydd i tandvården: att förebygga infektioner. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2018.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.