Grundnivå
ES100L: Europastudier I (30 hp), minst 15 hp avklarade
KSEUS Europastudier
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Europastudier på fortsättningsnivå (31-60 hp).
Kursen är en uppföljning av termin 1, vars fokus ligger på Europas idéhistoria och historiska utveckling samt EU:s historia. Kursen syftar till att ytterligare utveckla studenternas kunskaper och färdigheter i att analysera och förstå strukturerna i den Europeiska unionens (EU) beslutsfattandeprocesser samt i att undersöka EU som en global aktör i världen. För att uppnå detta studeras teorier om den europeiska integrationen, EU-institutionernas roll och samspel, EU:s olika policyprocesser samt EU:s roll på den internationella arenan.
Europastudier II: Den Europeiska unionens styrning och roll i världen omfattar två moduler.
Den första modulen – Den europeiska unionens styrning (7,5 hp) - syftar till att ge studenterna (a) en redogörelse för de centrala integrationsteorier som har förklarat integrations- och regionaliseringsprocesser inom EU, (b) en teorianknuten förståelse av europeisk styrning, det vill säga EU:s institutionella struktur och beslutsfattandeprocesser, (c) teoretiska verktyg för att kunna analysera aktuella händelser och nyckelfrågor inom europeisk politik.
Modul 1 avslutas med ett EU-seminarium (med fokus på EU:s beslutsfattandeprocesser) som ger studenterna möjlighet att tillämpa sina kunskaper på ett relevant empiriskt fall.
Den andra modulen - EU som global aktör (7,5 hp) - utforskar, både teoretiskt och empiriskt, den alltmer självklara närvaron av den Europeiska unionen som en aktör i världspolitiken. För att uppnå detta kommer studenterna att få en bredare insikt i utvecklingen av den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken (GUSP) samt i olika fall av EU:s utrikespolitiska insatser (t.ex. utvidgning- och grannskapspolitik, klimat- och hållbarhetspolitik, säkerhetspolitik och utvecklingsfrågor). Kursen avslutas med en bedömning av hur EU:s närvaro påverkar det internationella systemet som helhet, mot bakgrund av Europas koloniala historia.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Förstå och kunna beskriva EU:s institutionella struktur och beslutsfattandeprocesser och kritisk undersöka EU som demokratisk styrelseform.
- Uppvisa djupare förståelse för olika teorier som vuxit fram för att förklara och förstå integrations- och regionaliseringsprocesser, med tonvikten lagd på teoretiska perspektiv som fokuserar på europeisk integration och EU:s politiska utveckling;
- Visa förmåga att analysera och kritiskt reflektera över händelser i samtida europeisk politik och använda såväl synkrona som diakrona perspektiv.
- Uppvisa bred kunskap om EU som en global aktör på den internationella arenan
- Visa kunskap om teorier som är relevanta för ämnet EU som global aktör och kunna tillämpa dessa teorier
- Visa specifik kunskap om de institutionella aktörer och politikområden som diskuteras under kursen och som visar EU:s roll på den internationella aren
- Identifiera och kritiskt bedöma empiriska fall av EU:s agerande i en global värld utifrån ett av de studerade politikområdena
Kursen bygger på självständig inläsning av litteratur, föreläsningar, seminarier och ett EU-rollspel.
Modul 1 examineras genom en individuell examination, seminarier samt ett EU-rollspel.
Modul 2 examineras genom en individuell examination, aktivt deltagande i seminarier samt presentationer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.