Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV523G Mätmetoder och utvärdering (genomgången)
Inget huvudområde
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse för motions- och prestationspsykolgiska aspekter kopplat till motionerande och idrottande och dess relation till beteendeförändring.
InnehållI
kursen synas och belyses idrott och motion ur ett motionspsykologiskt perspektiv där motions- och hälsopsykologiska teorier värderas, analyseras och kritiskt granskas. I kursen introduceras även prestationspsykologi i idrotten och dess mentala förutsättningar. Inom området stress och anspänning behandlas vad stress och anspänning är och hur man kan hantera den i idrotts- och motionssammanhang. Vidare diskuteras och analyseras motivation i idrott och motion, vad som styr den och hur den influerar aktiva, och hur motivation kan användas i beteendeförändring.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för relevanta begrepp i motivationspsykologi inom idrotten
- förklara relevanta teoretiska begrepp inom motionspsykologin
- redogöra för prestationspsykologiska strategier kopplat till idrotten
- redogöra för och förklara motions- och hälsopsykologiska fenomen och processer inom motionsidrott samt förklara människans motionsdeltagande utifrån psykologiska bestämningsfaktorer för fysisk aktivitet och motionsbeteenden
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback, studiebesök och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan med studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras via en individuell skriftlig rapport (lärandemål 1–4).Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Litteraturlista
Henriksen, Kristoffer., Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge (252s.).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel. (2023) Foundations of Sport and Exercise Psychology. 8th Ed, Human Kinetics Publishers (737 s.)
Vetenskapliga artiklar. 150 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.