Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna RP111B, RP112B, RP113A och RP121B är godkända.
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om hur läkemedel och liknande produkter tas fram, hur de omsätts i människokroppen, hur de påverkar sjukdomsprocesser samt grundläggande metodiker som används inom området.
Kursen är en utvidgning och fördjupning av en tidigare kurs (RP113A). I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på behandling av utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismer bakom läkemedelsverkan är i fokus. Kursen inleds med en fördjupning inom farmakodynamiken; verkningsmekanismer och kemiska mediatorer. Kursen fortsätter därefter med fördjupning av olika sjukdomstillstånd som basen för farmakologisk behandling. Detta sker i ett så brett perspektiv som möjligt där bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Även vetenskapligt arbete ska läsas, bedömas och diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper, inklusive verkningsmekanismer samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna diskuteras också.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för patologiska, farmakodynamiska, farmakokinetiska och toxikologiska grundprinciper samt utföra enklare beräkningar inom dessa områden,
- formulera hypoteser kring patologiska orsaker för några valda sjukdomar och den farmakologiska behandlingen av dessa,
- bedöma för- och nackdelar med olika typer av farmakologisk intervention, och
- värdera, sammanställa och presentera fakta och dokumentationen för utvalda läkemedel och vetenskapliga studier.
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-4 genomförs föreläsningar, litteraturstudier, gruppövningar och seminarier. Närvaro är obligatorisk vid seminarier. Nätbaserade moment förekommer.
Lärandemål 1-3 examineras genom individuell skriftlig examination samt bedömning av muntlig redovisning vid seminarier. Fokus vid bedömning av studenternas samtliga prestationer ligger på förmågan att redogöra för patologiska, farmakodynamiska, farmakokinetiska och toxikologiska grundprinciper för studier av effekter vid utveckling och användning av läkemedel. Vidare ligger fokus på studentens förmåga att bedöma och värdera farmakologiska behandlingar. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av skriftlig redovisning och muntlig redovisning på seminarium. Fokus ligger på studentens förmåga att värdera, sammanställa och presentera fakta och dokumentation från vetenskapliga studier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För betyget väl godkänd krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. 300 av 622 s.
Ericson T, Lind M, (2020) Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB. 100 av 789s.
FASS, Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.
Kompendier och artiklar delas ut under kursen ca 50s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.