Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU222D Verksamhetsförlagd utbildning II (godkänd)
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom för studentens utbildning relevant inriktning. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning vilken följs upp i samtal och seminarier. Kursen behandlar skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
I denna kurs förväntas studenten planera, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisning som tar elevernas behov, intressen och förmågor i beaktande. Andra fokus i kursen är bedömning och betygsättning, förebyggande arbete mot diskriminering och kränkande behandling.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens övriga lärandemål.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med yrkeskunskap och yrkeskunnande och med beaktande av elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, leda, genomföra och utvärdera undervisning i yrkesämnen förankrat i skolans styrdokument med koppling till yrkesdidaktik samt kunna reflektera över i sammanhanget gjorda erfarenheter,
- kunna dokumentera, analysera, bedöma och ge respons på elevers kunskapsutveckling grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet samt kommunicera bedömningen,
- tillsammans med elever, kollegor och för yrkesläraruppdraget relevanta personer kunna verka i enlighet med skolans värdegrund och arbeta förebyggande mot diskriminering och kränkande behandling, samt självständigt och tillsammans med andra kunna reflektera över i sammanhanget gjorda erfarenheter
Vfu genomförs på heltid. Närvaro på skolan är obligatorisk.
Kursen inleds med en kursintroduktion gemensam för studenter och handledare.
Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning, elevernas arbetsplatsförlagda lärande (APL), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och föräldrasamverkan. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång
VFU-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. VFU-handledarens omdöme tas i beaktande i bedömningen av kursmål 1, 2 och 3.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren vid vfu-besöket samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
Lärandemål 3 examineras genom en individuell muntlig presentation och reflektion vid ett seminarium, samt en individuell skriftlig reflektion.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer.
Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier kommuniceras vid kursstart.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
-
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.