Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 8 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
ODODA / Odontologi
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen syftar till att ge kunskap om tandvården i samhället.
Studenten kommer att genomgå avsnitt som belyser odontologisk behandling där vikten av en helhetssyn på människan och dess situation betonas.
Inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården genomförs diagnostik och behandling av patienter med varierande behandlingsbehov. Studenten skall behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i käk-, bett- och tandutvecklingen samt värdera planerade och utförda behandlingar.
Hälso-och vårdekonomi samt kvalitetsarbete utgör en del av kursen. En väsentlig del av kursen är examensarbetet och presentation av detta.
Parallellt erbjuds en kurs som är en behörighetskurs för panoramaröntgen. Mer detaljerad information gällande kriterier och kursinnehåll finns tillgängligt på lärplattformen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara hur sjukdomstillstånd i käkhåla, spottkörtlar, svalg, näsa och öron kan påverka munhålan och vice versa samt ge exempel på behandling av dessa tillstånd
- beskriva hur talet kan påverkas av sjukliga förändringar
- beskriva hur facialisnerven kan påverkas av sjukliga förändringar
- identifiera symtom och effekter av cirkulations och respirationsrubbningar, samt förklara hur de kan påverka den odontologiska behandlingssituationen
- förklara sambandet mellan tandhälsa, speciellt parodontit, och förekomsten av hjärtkärlsjukdom ur såväl ett individ- som samhällsperspektiv
- redogöra för vilken inverkan olika vanligt förekommande läkemedel mot hjärtkärlsjukdom kan ha på odontologisk behandling
- beskriva hur man kan upptäcka demens av sådan omfattning att den riskerar att påverka odontologisk behandling
- förklara panoramat vid behandling av multisjuka äldre med avseende på polyfarmaci och kombinerad sjuklighet med åtföljande risker för behandlingskomplikationer
- förklara hur sjukdomar och förändringar i tänder och omgivande vävnader kan förebyggas, diagnostiseras och behandlas hos patienter i olika åldrar och med olika behov
- beskriva orala sjukdomars epidemiologi för att inom tandvården kunna arbeta med förebyggande åtgärder för den enskilde patienten och för grupper av individer
- redogöra för aspekter på ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården såväl i ett nationellt som ett internationellt perspektiv
- redogöra för bieffekter på oral vävnad vid behandling med ben-antiresorptiva och antiangiogena läkemedel, vid joniserande strålning, samt vad dessa bieffekter innebär för tandvårdssituationen
- redogöra för förvärvade immunbristsjukdomars och virushepatiters etiologi, patogenes, diagnostik, behandling och profylax samt förekomst i befolkningen, särskilt i riskgrupper
- beskriva oral hälsa utifrån ett globalt perspektiv
- beskriva samspelet mellan hälso- och populationsutveckling ur ett medicinskt, epidemiologiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv
- beskriva variationer i hälsobegrepp, hälsosyn och hälsouppfattning avseende oral hälsa i ett globalt perspektiv
- redogöra för vid vilka tillstånd ortodontisk behandling kan bidra till god bettrehabilitering på vuxna
- förklara hur fysiska och psykiska funktionsnedsättningar påverkar människans allmänna funktionsförmåga och förklara dess relevans för den kliniska behandlingssituationen
- beskriva beroendeframkallande drogers verkningsmekanismer, t ex alkohol, samt deras konsekvenser för individ, samhälle och tandvård
- redogöra för principer för organisation och ledning av odontologisk och annan hälsovårdsverksamhet
- beskriva begreppet kostnadseffektivitet utifrån ett hälsoekonomiskt perspektiv där resursförbrukningen ställs i relation till effekterna av de metoder för prediktion, prevention, diagnostik och behandling som används inom tandvård
- beskriva begreppet vårdkvalitet och hur kvalitetsutveckling av tandvård kan genomföras
- redogöra för lagar och förordningar som reglerar tandläkares yrkesutövning
- sammanfatta generella principer för hur fastsittande ortodontisk apparatur samt retentionsbehandling fungerar
- redogöra för när det kan vara lämpligt med ortodontisk behandling i samband med protetisk rehabilitering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- identifiera kliniska tecken på precancerösa och maligna förändringar i det orofaciala området och handläggningen av dessa patienter agera enligt aktuella vårdhygienrutiner i behandlingssituationen vid tandingrepp hos patient med blodsmitta
- i ett helhetsperspektiv kunna omhänderta, diagnostisera, förebygga, behandla, prognostisera och utvärdera patienter med vanligt förekommande orala sjukdomar
- kunna söka, bearbeta och värdera basvetenskaplig, epidemiologisk och klinisk information
- kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området
- förklara vårdeffektivitet i termer av kostnad, nytta och risker samt kunna tillämpa det i tandvården
- tillämpa lagar och förordningar som reglerar yrkesutövningen för tandläkare såsom vid journalföring, journalhantering och verksamhet med joniserande strålning
- tillämpa administrativa rutiner för gällande tandvårdsstöd
- utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring
- planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete, samt kunna samverka med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg
- följa bettutveckling på barn och ungdomar och identifiera de tillstånd som bedöms behöva ortodontisk specialistvård
- utvärdera pågående ortodontibehandling utförd med avtagbar apparatur
- planera individuellt anpassat recall-schema baserat på prognos och riskbedömning för orala sjukdomar
- analysera grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse och tillämpning inom tandvården
- analysera odontologiska behandlingsinsatser i relation till patientens totala hälso- och psykologiska situation
- uppfatta livshotande situationer i tandvårdssituationen och vidta adekvata åtgärder för patienten
- självständigt och med ett evidensbaserat förhållningssätt omhänderta och behandla barn och ungdomar med olika tandvårdsbehov
- visa förmåga att utnyttja tillgängliga vårdresurser på ett optimalt sätt och utveckla vårdkvalitet
- värdera tandvårdens regelverk ur ett samhällsperspektiv
- handlägga patienter med sjukliga och läkemedelsinducerade rubbningar i koagulations- och hemostassystemen samt identifiera vad ökad blödningsbenägenhet hos patienter betyder vid kirurgiska ingrepp i munhålan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- bemöter patienter med psykisk och/eller neurologisk funktionsnedsättning på ett värdigt sätt, anpassat efter personens funktionsnivå
- resonerar etiskt kring vilken vårdnivå som kan vara rimlig med hänsyn taget till föreliggande multisjuklighet och eventuell begränsad återstående livslängd
- kan identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- förhåller sig kritiskt och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och attityder och är positiv till att utveckla kompetens
- med helhetssyn på människan gör bedömningar och tar beslut samt genomför vården utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- ansvarar för att patienten informeras om sitt orala tillstånd och tillgängliga behandlingsmöjligheter
- reflekterar över egen insats beträffande det orala hälsotillståndet för såväl enskilda som grupper av patienter och verkar för bibehållande av god oral hälsa
- har självkännedom och empatisk förmåga
- tillämpar ett professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående och därmed värnar om och respekterar patientens behov
- reflekterar över betydelsen av etik i vården
- har insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- är lyhörd för, och kan värdera samspelet mellan patientens och vårdgivarens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- bemödar sig om hög kvalitet på egen insats
- strävar efter att ta ansvar för egen och annan tandvårdspersonals utbildning och utveckling
- uppträder respektfullt i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen och på verksamhetsförlagd utbildning
Mål för masterexamen
Se Utbildningsplan för Tandläkarutbildning.
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Självständigt arbete (examensarbete)
Det självständiga arbetet (examensarbete för masterexamen) redovisas under kursen. Genomfört arbete lämnas skriftligen vid angiven tid. Bedömning sker dels av den skriftliga inlämningen och dels i samband med muntlig redovisning och diskussion mellan opponerande och responderande studentgrupper.
Kliniska moment
Vid den kliniska verksamheten inom allmän vuxentandvård skall den studerande möta patienter i en mer komplex vårdsituation. Med helhetssyn på människan skall studenten göra bedömningar och fatta beslut samt genomföra vården utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna.
Vidare skall studenten lära sig att diagnostisera och behandla odontologiska problem hos barn och ungdomar vilket innebär diagnostik och behandling av tandutvecklingsstörningar, kroniska sjukdomar, barn med funktionsnedsättning samt svårbehandlade barn. Den studerande skall kunna behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i den normala käk-, bett- och tandutvecklingen samt även värdera planerade och utförda behandlingar.
Verksamhetsförlagd utbildning
Klinisk färdighetsträning sker delvis som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med Folktandvårdens kliniker i regionen. Kostnader för resor i samband med VFU kan tillkomma.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Portfolio (20 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i praktiska/kliniska moment samt professionellt förhållningssätt. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs, Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut. Detaljerade kriterier finns tillgängliga på lärplattformen.
- Skriftlig examination (5 hp)
- Vetenskaplig metodik (5 hp). Under terminskurs 10 examineras det självständiga examensarbetet på avancerad nivå, masterexamen. Vid bedömningen värderas den skriftliga uppsatsen samt studentens insatser vid det uppsatsseminarium som avslutar examensarbetet. Dessutom krävs aktivt deltagande som respondent och opponent för bedömningen godkänd.
Student som underkänts i skriftlig examination och vetenskaplig metodik ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Contemporary Orthodontics. Proffit WR, ed. 6th ed. Mosby, St Louis; 2018. Hardcover ISBN: 9780323543873. eBook ISBN: 9780323543880
- Essentials of Oral and Maxillofacial Surgery. Pogrel M Anthony, Karl-Erik Kahn Berg, Lars Andersson. ISBN: 978-1-4051-7623-1 Digital
- Nordic Textbook of Oral and Maxillofacial Surgery. inbunden, 2021, Engelska, ISBN 9788762820128.
- Oral and Maxillofacial Surgery. Lars Andersson (Editor), Karl-Erik Kahnberg (Editor), M. Anthony Pogrel (Editor). ISBN: 978-1-405-17119-9 September 2010 Wiley-Blackwell Digital
- Medicin. Stefan Lindgren, Anna Engström-Laurent, Kristjan Karason, Eva Tiensuu Janson., 2017, Studentlitteratur, ISBN: 9 789 144 108 162. Kapitel: Metabola syndromet samt om lever, droger och hepatit
- Oral radiology: principles and interpretation. White SC, Pharaoh MJ. 8th ed. St. Louis, Mo: Elsevier, 2019 ISBN: 9780323543835 0323543839
- Textbook of Endodontology. Bjørndal L, Kirkevang LL, Whitworth J (eds.). 3rd ed. Newark: Wiley & Sons Inc.; 2018. ISBN: 9781119057314
- Hälsoekonomi. Anell A. 1 uppl. Red. Lund: Studentlitteratur; 2009. ISBN 9789144048437
- SBU. Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården, En handbok. ISBN: 9789185413713 Digital
- Hälsoekonomisk utvärdering: metod och tillämpningar. Svensson M. 1 uppl. Red. Studentlitteratur AB; 2019. ISBN: 9789144124605.
- Hälsofrämjande möten. Från barnhälsovård till palliativ vård. Hertting A, Kristenson M (red.) Lund: Studentlitteratur AB, 2012. ISBN: 978-91-44-07045-2
- ÖNH-handboken / redaktörer: Janne Friis-Liby och Anita Groth. ISBN: 978-91-44-04883-3
- Pediatric dentistry - a clinical approach. Koch G, Poulsen S, Espelid I, Haubek D. 3rd ed. John Wiley & Sons Inc. 2017. ISBN: 978-1-118-91349-9. Digital
- Drummond MF, Sculpher MJ, Claxton K, Stoddart GL, Torrance GW. Methods for the economic evaluation of health care programmes. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 2015.
- Beroendemedicin. Johan Franck och Ingrid Nylander. 2015 ISBN: 9789144099859
- Beroendetillstånd - Mekanismer, diagnostik och behandling. Markus Heilig. 2019. ISBN 9789144132846
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges för sista gången vårterminen 2025 och upphör därefter. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2026 för de studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se övergångsbestämmelser ovan.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.