Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN433C Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande (genomgången)
Inga huvudområden
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet med fokus på ordkunskap och ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning.
Delkurser
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Delkursen behandlar ordkunskap (engelskans morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Delkursen behandlar läroplansteori och bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som bör tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder bör anknyta till styrdokumenten samt baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning.
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för ordinlärning utifrån relevanta vetenskapliga studier och för ordinlärningens roll i engelsk språkundervisning och dess relation till det övriga ämnesinnehållet
- konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
- utveckla former för bedömning i ämnet engelska
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, självstudier och arbete i grupp.
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en muntlig redovisning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Prov 1: Muntlig presentation och analys (Oral Presentation and Analysis), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (ca 50 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.