Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Pedagogik: Examensarbete

Engelsk benämning

Education: Master´s (Two-Year) Thesis

Kurskod

PY608G

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-03-26

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

För behörighet till examensarbetet krävs att 60 högskolepoäng inom huvudområdet är avklarade

Huvudområde

LAPEA / Pedagogik

Fördjupningsnivå

A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar sina vetenskapliga kunskaper och förmågor samt fördjupar sina insikter om och sin förståelse för samspelet mellan pedagogik, yrkeskunnande och yrkesdidaktik.

I kursen uppmuntras studenten att problematisera och formulera nya forskningsområden i skärningspunkten mellan ovan nämnda vetenskapsområden, i syfte att bidra till mångvetenskaplig yrkesdidaktisk kunskap med hög samhällsrelevans nationellt och internationellt.

I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom forskning om yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Studenten väljer ett problemområde och en problemställning som är förankrade i yrkesläraruppdraget. Studenten planerar och genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan innefatta en empirisk undersökning, ett utvecklings-/förändringsarbete, eller en text-/dokumentationsstudie.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. formulera en vetenskaplig problemställning med yrkesdidaktisk relevans
  2. göra en systematisk sammanställning av såväl nationell som internationell yrkesdidaktisk forskning samt kritiskt ställa den egna studien i relation till denna
  3. välja ut och motivera lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning
  4. utifrån teoretiska perspektiv kritiskt och systematiskt analysera samt tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis med särskild hänsyn tagen till yrkeskunnandets förutsättningar
  5. värdera och dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forskning i såväl nationella som internationella sammanhang med relevans för pedagogik, yrkeskunnande och yrkesdidaktik
  6. presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd, formellt korrekt och språkligt klar
  7. kommunicera och försvara sitt arbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Eget skrivande, handledning, seminarier, responsarbete.

Bedömningsformer

Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text (examinerar mål 1-6).

I ett seminarium bedöms också studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete (examinerar mål 7).

Kurslitteratur

Studenten förväntas söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.