Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL209C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. I detta ingår att utveckla kunskaper om ungdomars och vuxnas lärande samt dess betydelse för undervisning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen behandlas ungdomars och vuxnas lärande och centrala lärandeteorier samt samband mellan lärande och undervisning. Relationen mellanvetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen belyses.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar och träningsfysiologiska förändringar över tid
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
- tillämpa träningsfysiologi och idrottslära som träningslära samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt deras konsekvenser för undervisning
- redogöra för centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Salstentamen och laboration 6hp (Sit-in Exam and Laboratory Work 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3. För att lärandemål tre ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Instruktioner delges vid kursstart.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3hp (Laboratory Work and Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Skriftligt arbete 6hp (Paper 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 5-7.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på två av tre prov.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av laborationer och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Tema 1
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1, 2, 4, 5, 6 (314s)
Kenney, W. Larry; Wilmore, Jack H; Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds: Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Sand, Olav; Sjaastad, Øysten V; Haug, Egil; Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom?: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6, 7 (73s)
Tema 2
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1, 2, 3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet.
Tema 3
Bringéus, Eva & Kouns, Maria (2019). Språkanvändning, undervisning och lärande. Stockholm: Skolverket. (12s) Tillgänglig via internet.
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. kap. 5-9. (87s)
Illeris, Knud. (2017). Learning, Development and Education. From Learning Theory to Education and Practice. Milton: Routledge. Kap 1, 2, 4, 6 (38s) Tillgänglig via internet.
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-5, 8, 10 (62s)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger; Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, Stockholm: Natur & Kultur. Kap 7, 9 (81s)
Marton, Ference (2014). Necessary Conditions of Learning. Florence: Taylor and Francis. Kap 1, 2 (38s) Tillgänglig via internet.
Serder, Margareta & Jobér, Anna (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare, Natur och Kultur. Kap 1-2. (35s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Från skola för vuxna till vuxnas lärande. (32) Tillgänglig via internet.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. (50 s. i urval). Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet. (60s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor samt filmer tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.