Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla och fördjupa sin kunskap om genus och idrott samt om genus ur ett internationellt perspektiv. Studenten ska också utveckla sitt skrivande av akademisk text.
Under första delen av kursen studeras genus och idrott i relation till deltagande och internationella perspektiv. Under den andra delen av kursen koncentrerar sig studenten på ett idrottsrelaterat levnadsöde för att sedan sätta detta levnadsöde i relation till en rådande genusordning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- på ett övergripande sätt redogöra för idrottande genom att göra internationella jämförelser ur ett genusperspektiv
- på ett övergripande sätt redogöra för forskning om idrott och genus
- resonera kring ett individuellt levnadsöde i relation till samhälleliga genusstrukturer
- skriftligt producera en kortare uppsats
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, webbaserat diskussionsforum och självstudier.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Samtliga lärandemål examineras individuellt och i skriftlig form genom tre individuella papers.
De moment som är obligatoriska anges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Obligatorisk litteratur
Connell, Raewyn. (2020). Gender – In world perspective. 4. uppl. Cambridge: Polity Press, 208 s.
Hovden, Jorid, och von der Lippe, Gerd. (2019). The gendering of media sport in the Nordic countries. Sport in Society 22(4): 625-638.
Jeanes, Ruth; Spaaij, Ramon; Farquharson, Karen; McGrath, Georgia; Magee, Jonathan; Lusher, Dean och Gorman, Sean. (2021). Gender relations, gender equity, and community sports spaces. Journal of Sport & Social Issues 45(6): 545–567.
Kaelberer, Matthias. (2018). Gender trouble on the German soccer field: can the growth of women’s soccer challenge hegemonic masculinity?. Journal of Gender Studies 28(3): 342-352.
Lucas-Carr, Cathryn och Krane, Vikki. (2012). Troubling sport or troubled by sport. * Journal for the Study of Sports and Athletes in Education* 6(1): 21-44.
Pullen, Emma och Silk, Michael. (2019). Gender, technology and the ablenational Paralympic body politic.?Cultural Studies 34(3): 466-488.
Ratna, Aarti och Samie, Samaya F. (2018). Race, gender and sport. The politics of ethnic ‘other’ girls and women. London: Routledge, 244 s.
Sartore-Baldwin, Melanie L. (red.). (2013). *Sexual minorities in sports. * Prejudice at play. London: Lynne Rienner Publishers. 160 s.
Tjønndal, Anne. (2017). ‘I don’t think they realise how good we are’: Innovation, inclusion and exclusion in women’s Olympic boxing. International Review for the Sociology of Sport 54(2): 131-150.
Toffoletti, Kim. (2014). Iranian women’s sports fandom: Gender, resistance, and identity in the football movie offside. *?Journal of Sport and Social Issues *38(1): 75-92.
En biografi om en idrottskvinna eller idrottsman.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om max 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Genus och Idrott I