Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
30 hp avklarade kurser
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Den här kursen ger studenterna en chans att tillämpa samhällsvetenskapliga metoder för att förstå hur global politik formar och transnationell makt påverkar design, implementering och reglering ab artificiell intelligens. Kursen bygger på ny forskning vid institutionen och utforskar AI från fyra kärnteman: a) global styrning och geopolitik, b) globala produktionskedjor och internationell politisk ekonomi, c) etik och samhälle och d) beslutsfattande och demokrati.
Kursen lägger sin grund i den framväxande politiska praktiken och dess relationer som möjliggjort det nuvarande tillståndet för AI och använder nya tvärvetenskapliga interventioner för att spekulera om dess framtid. På så sätt ger kursen studenterna ett fast grepp om AIs tvärvetenskapliga ämnesområde och hjälper dem att använda samhällsvetenskaperna för att studera dessa framväxande teknologier.
Det specifika kursinnehållet är utformat för att vara flexibelt och aktuellt, vilket kommer meddelas i god tid före kursstart.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
1. Utveckla en översikt av AIs globala politik, inklusive samhällsvetenskapens och humanioras användbarhet för att studera AI.
2. Att visa medvetenhet om de politiska utmaningar och etiska dilemman som är relevanta för framväxande AI-regler.
3. Att visa medvetenhet om AIs globala politisk-ekonomiska karaktär med avseende på dess utveckling och implementering.
4. Att kunna identifiera och studera nyckelaktörernas roll – inklusive mellanstatliga organ, stater, privata företag, civilsamhället och sociala rörelser.
5. Att kunna engagera sig i pågående debatter om AIs globala politik.
Föreläsningar, seminarier och presentationer
Kursen examineras genom en kombination av a) självständigt skrivande av en uppsats, som presenteras muntligt och skriftligt (ILOs 1-4); och, b) aktivt deltagande i seminarierna (ILO 5).
- Crawford, Kate (2021) Atlas of AI (New Haven: Yale University Press).
Ytterligare kurslitteratur kommer att bestå av artiklar och andra publikationer tillgängliga online – antingen open access eller via Malmö universitets hemsida. Litteraturen kommer att tillkännages närmare kursstart för att säkerställa dess relevans för den pågående utvecklingen inom AI.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.