Grundnivå
Minst 45 hp inom huvudområdet Interaktionsdesign.
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Under kursen reflekterar vi över vår position, roll och beteende som interaktionsdesigners i olika sammanhang. Vi kommer att planera, tillämpa, utföra och kritiskt undersöka metoder för att interagera med andra i utmanande situationer.
Kursen inkluderar designmetod- och metodologi likväl som de designade artefakterna i sig själva, genom att använda feministiska och dekoloniserande ansatser. I praktiken så utgör ett designprojekt med externa intressenter grunden för lärandeaktiviteterna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera hur interaktiva artefakter är formade av samhället (och omvänt) genom att använda lämplig teori.
- Planera ett designprojekt för eller med en extern aktör och argumentera för centrala aspekter i förhållande till designsituationen.
- Utföra, tillämpa och kritiskt utvärdera metoden och metodologin i ett designprojekt.
- Kommunicera utfallet av ett designprojekt till en extern aktör.
- Kritiskt undersöka den roll och position som designern har genom att använda erfarenehter från projektet och kurslitteraturen.
Seminarier, reflekterande journal, litteraturstudier, peer-review, muntlig presentation och designarbete.
- Kommenterad portfolio (lärandemål 1, 3 hp, individuellt)
- Metodologisk plan (lärandemål 2, 1 hp, grupp)
- Muntlig examination (lärandemål 3, 5 hp, individuellt)
- Presentation av projekt (lärandemål 4, 2 hp, grupp)
- Argumenterande text (lärandemål 5, 4 hp, individuellt)
Särskilda omständigheter gäller för kurser där produktionsmoment utgör grunden för bedömning då det är avgörande att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjligheter till omexamination ges utifrån rådande föreskrifter men den specifika uppgiften kan komma att anpassas utifrån omständigheterna, då den inte kan genomföras på samma sätt som vid ordinarie examination.
- Bødker, S., Dindler, C., Iversen, O. S., & Smith, R. C. (2022). Participatory Design. Cham: Springer International Publishing.
- Escobar, A. (2018). Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Duke University Press.
- Chapter 1: Out of the Studio and into the Flow of Socionatural Life
- Chapter 2: Elements for a Cultural Studies of Design
- Noel, L. A., & Lovelace, C. (2023). Design social change: take action, work toward equity, and challenge the status quo. Stanford d.school.
- Sengers, P., Boehner, K., David, S., & Kaye, J. J. (2005, August). 'Reflective design'. In: Proceedings of the 4th decennial conference on Critical computing: between sense and sensibility. (pp. 49-58). ACM Press.
Additional literature, not exceeding 100 pages, will be introduced according to contemporary research and the project.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.